Foto: Avianova
Foto: AvianovaVis mer

Disse flyvertinnene skaper furore

- Dette er helt useriøst, mener Norsk Kabinforening.

En ganske dristig reklame for det russiske lavprisselskapet Avianova har skapt reaksjoner. I videoen stiger fire vakre flyvertinner ned flytrappen i ettersittende uniformer, før de kler av seg til bikinier og begynner å vaske flyet. Se videoen under.

Reklamefilmen blir etterhvert en parodi på typiske bilvask-seanser, og kvinnene begynner å vaske seg selv i stedet.

Reklamevideoen har ikke blitt godt mottatt i Australia. Der har Flight Attendants Association of Australia gått ut og sagt at reklamefilmen er fornærmende og setter flyvertinner i fare for overgrep, skriver den australske avisen The Daily Telegraph.

De reagerer også på kalenderen med nakne flyvertinner som et annet russisk flyselskap, Aeroflot, sender ut til sine VIP-kunder.

- Denne type provoserende reklame som bruker kabinpersonale som objekter er ikke tolerert i Australia, og burde ikke bli tolerert andre steder heller, sa Jo-Ann Davidson fra Flight Attendants Association of Australia til avisen.

- Reklamer som fremstiller flyvertinner som en del av produktet flyselskapet selger sender feil signaler og setter kabinpersonalet for i fare for å bli utsatt for seksuell trakassering. Ved å fremstille flyvertinner på en slik nedverdigende, smakløs og irrelevant måte viser flyselskapenes sjefer at de har en dårlig holdning til dem, mener Davidson.

- Useriøst

- Den fremstiller oss på en helt useriøs måte, rett og slett. Det er ikke derfor vi er ombord. Vi er der først og fremst for sikkerheten, og også for service. Vi er ikke der for å ta oss ut, sier Katrine Kile Lorentzen, varamedlem i styret i Norsk Kabinforening.

- Denne videoen fremstiller oss som et produkt, og det er ikke vi som er produktet. Slike reklamer vil vi heldigvis aldri se i Norge, de ville nok blitt stoppet.

- Så dette er ikke en type reklame dere ikke setter pris på?

- Nei, vi kan sterkt understreke det. Dette er så useriøst at man ikke klarer ta alvorlig, sier Kile Lorentzen.

Her er den omstridte videoen:


Dristig flyreklame

Hva synes du om reklamevideoen til Avianova? (Avsluttet)
Synes den var stilig og sexy(37%)
Synes den var morsom og ufarlig(29%)
Kanskje litt drøy, men provoserer ikke meg(16%)
Går over streken, dette har ingenting med produktet å gjøre(11%)
Helt uakseptabelt, nedsettende overfor flyvertinner(7%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Å bruke pene flyvertinner (som i virkeligheten nok er modeller) til å promotere flyselskaper er ikke noe nytt. Men i løpet av de siste årene har det blitt stadig flere vågale reklamer. DinSide har tidligere skrevet om hvordan Ryanairs pinupkalender av sine flyvertinner (disse var "ekte" flyvertinner) skapte reaksjoner.

Virgin Atlantic feriet sitt 25-års jubileum i fjor med en reklamefilm der en gjeng slående vakre flyvertinner spankulerte gjennom flyplassen og ga mannlige passasjerer hakeslepp.

Også Air New Zealand har valgt å spille på sex. I sin siste sikkerhetsvideo er kabinansatte (både mannlige og kvinnelige) kledt nakne og kroppsmalt i "uniformer" mens de går gjennom sikkerhetsrutinene ombord.