British Airways og Air Baltic får refs for fem tilfeller, hvor de ikke gir kunden det den svenske reklamasjonsnemnden har krav på. Foto: British Airways
British Airways og Air Baltic får refs for fem tilfeller, hvor de ikke gir kunden det den svenske reklamasjonsnemnden har krav på. Foto: British AirwaysVis mer

Disse flyselskapene får refs

Gir ikke kundene det de har krav på, ifølge svensk reklamasjonsnemnd.

To ganger hvert år svartelister den svenske reklamasjonsnemdnen forskjellige selskaper som ikke har gitt kundene det de har krav på, deriblant flyselskap.

Ryanair er i denne sammenheng en gjenganger, men denne gangen er det faktisk to andre flyselskap som kommer enda dårligere ut.

>> Dette har du krav på - minutt for minutt

British Airways og Air Baltic verst

Som flypassasjer har man en rekke rettigheter dersom flyet blir forsinket eller kansellert. Det er det ikke alle flyselskap som alltid tar hensyn til.

I Sverige kan man klage til én felles klagenemnd, som behandler klagene og svartelister blant annet flyselskaper som ikke følger opp beslutningen tatt av nemnden.

Nylig svartelistet de 13 fly- og reiseselskaper, som alle har unngått å følge vedtak om å gi erstatning til kunder etter forsinkelser, kanselleringer og forsinket eller tapt bagasje.

De to flyselskapene som har flest anmerkninger denne gangen, er British Airways og Air Baltic. Begge har i fem tilfeller unnlatt å gi kundene det den Allmänna Reklamationsnemnd mener de har krav på.

I ett av tilfellene har Air Baltic unlatt å gi en av flypassasjerene en erstatning på hele 19.800 svenske kroner!

Ryanair får denne gangen anmerkninger for fire tilfeller hvor de ikke har gitt erstatning til sine passasjerer.

Les også: Derfor skal du ha penger tilbake av flyselskapet

Slik klager du

Det er flere forhold som gir deg krav på erstatning som flypassasjer. Merk deg at disse reglene er felles EU-regler som gjelder for reiser innen Europa.

Opplever du trøbbel på reisen, kan du klage til Transportklagenmnda for flyreiser (tidligere flyklagenemnda).

Også følgende ti flyselskap havner på Allmänna reklamationsnemndesn svarteliste for februar:

  • Air China
  • Brussels Airlines
  • Delta Air Line
  • Easy Jet
  • Icelandair Sweden
  • Khyber International AB
  • Primera Air Scandinavia AS
  • Thomas Cook Airlines
  • Travel in Style
  • Wizz Air
  • Les også: Slik går du frem for å klage på flyreisen