Kansellerte eller forsinkede fly? Det er ikke gitt at selskapene gir deg det du har krav på, heller ikke etter behandling i Transportklagenemnda. Foto: Colourbox.com
Kansellerte eller forsinkede fly? Det er ikke gitt at selskapene gir deg det du har krav på, heller ikke etter behandling i Transportklagenemnda. Foto: Colourbox.comVis mer

Disse flyselskapene får refs

– Noen flyselskaper hever seg over gjeldende rett, og det ser vi veldig alvorlig på, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.

Forsinkelser, ruteendringer, dårlig informasjon eller kansellerte reiser, og likevel manglende erstatning. Forbrukerrådet har gått gjennom avgjørelser fra Transportklagenemnda for siste år, og siden sommeren i fjor ligger det tolv saker der flyselskaper ikke har fulgt opp nemndas vedtak.

Mer enn tre timer for sent? Skal ha kompensasjon

Gjengangerne

Wizz Air er en av verstingene siste år, når det gjelder å ikke følge avgjørelser fra Transportklagenemnda. Foto: Wizz Air Vis mer


De siste par årene er følgende flyselskaper gjengangere, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding:

  • Wizz Air
  • Ryanair
  • Air Baltic
I tre forskjellige saker har Wizz Air siden i fjor nektet å følge nemndas avgjørelse. Dermed sitter kunden igjen med medhold, men uten å få pengene de har krav på.

Air Baltic står i samme periode oppført med to saker der de ikke har fulgt avgjørelsen, mens selskapene Ryanair, Icelandair, Air Berlin, eDreams, Cathay Pacific, Expedia og Finnair står med en sak hver. Ingen norske selskaper er blant de som ikke følger avgjørelser i Transportklagenemnda i perioden.

I en tilsvarende liste fra Sverige kom i fjor Lufthansa og Ryanair ut som verstinger overfor svenske flyreisende.

Svenskene som blir medisin mot forsinkede fly i sommer

Nett byr på utfordringer


To av sakene er knyttet til nettbaserte reisebyråer. Forbrukerrådet ønsker å gjøre folk oppmerksomme på at du risikerer dårligere vilkår ved bestilling via formidlere enn ved bestilling direkte fra flyselskap. Dette er blant annet viktig å merke seg ved reiser der du flyr flere strekninger.

– Skal du fly fra Oslo til London med ett selskap, London til Sydney med et annet og videre med et tredje, regnes det ikke nødvendigvis som én reise. Ansvarsforholdet kan fort bli uklart, forteller Haabeth Rygg.

Les også: Mer erstatning for forsinket bagasje

Klag likevel

Forbrukerrådets Anne Haabeth Rygg gir råd til flyreisende. Foto: CF-Wesenberg / Forbrukerrådet Vis mer


Transportklagenemnda har mottatt flere klager i 2012 sammenlignet med årene før. Av sakene som ble behandlet, fikk halvparten av klagerne medhold eller delvis medhold. Men fagdirektør Anne Haabeth Rygg tror mange aldri sender inn klage.

– Mange passasjerer vet ikke hvilke rettigheter de har når flyet blir forsinket eller kansellert. Her har flyselskapene en stor informasjonsjobb å gjøre, slår hun fast.

  • Sett deg inn i hvilke rettigheter du har som passasjer
  • Opplever du at disse rettighetene blir brutt, så henvend deg til selskapet
  • Løser ikke saken seg, ta kontakt med Transportklagenemnda

MER: Slik klager du ved forsinkelser