<b>FÅR IKKE FLY I EU:</b> Meridian Airways er ett av de mange hunde flyselskapene som er svartelistet og ikke får fly i europeisk luftrom. Foto: Meridian
FÅR IKKE FLY I EU: Meridian Airways er ett av de mange hunde flyselskapene som er svartelistet og ikke får fly i europeisk luftrom. Foto: MeridianVis mer

Disse flyselskapene er svartelistet

Det er ikke trygt å fly med disse flyselskapene, ifølge EU-kommisjonen.

EU-kommisjonen har siden 2006 offentliggjort lister med flyselskap som ikke tillates å fly i Europa. Dette er flyselskap som ikke oppfyller de internasjonale sikkerhetsstandardene.

Forbudet betyr at de flyselskapene det gjelder verken får ta av eller lande på flyplasser innenfor EU-land. Men flyselskapene kan alltids fly innenriks eller til andre ikke-EU-land, så lenge de har godkjenning fra sitt eget land.

Dersom du skal fly innenriks eller mellom land utenfor EU, kan det lønne seg å sjekke EUs svarteliste før valg av flyselskap.

Nå har EU-kommisjonen publisert en rykende fersk liste, den 18. i rekken, med flyselskap som altså forbys å trafikkere europeisk luftrom.

Les også: Hva tåler et fly?

Mange fra Afrika og Asia

De forbudte flyselskapene er for det meste fra Afrika og Asia, og som du kan se av listen hos EU-kommisjonen, er det flyselskaper fra 21 land.

DISSE FLYSELSKAPENE ER SVARTELISTET I EU

Den oppdaterte svartelisten fra EU-kommisjonen, omfatter alle flyselskap - til sammen 273 - som er sertifisert fra de samme 21 landene, som altså har totalt driftsforbud innenfor EU.

Dette er flyselskaper fra disse landene:
Afghanistan, Angola, Benin, Republikken Kongo, Demokratiske republikken Kongo, Djibouti, Ekvatorial-Guinea, Gabon (med unntak av tre flyselskaper som driver virksomhet under visse vilkår og begrensninger), Indonesia (med unntak av seks selskap), Kasakhstan (med unntak av ett selskap som driver under visse vilkår og med visse begrensninger), Kirgisistan, Liberia, Mauretania, Mosambik, Filippinene, Sierra Leone, São Tomé og Príncipe, Sudan, Swaziland og Zambia.

Fire individuelle selskaper:
Blue Wing Airlines fra Surinam, Meridian Airways fra Ghana, Rollins Air fra Honduras og Silverback Cargo Freighters fra Rwanda.

Med begrensninger:
Dessuten omfatter listen 11 flyselskap som får trafikkere EU med strenge begrensninger og på visse vilkår:

Air Astana fra Kasakhstan, Air Koryo fra Den demokratiske folkerepublikken Korea, Airlift International fra Ghana, Air Service Comores, Afrijet, Gabon Airlines og SN2AG fra Gabon, Iran Air, TAAG Angolan Airlines, Air Madagascar med tillatelse utstedt i Madagaskar og Jordan Aviation med tillatelse utstedt i Jordan.

Blue Wing Airlines, som er et av enkeltselskapene som er svartelistet for trafikk i EU, har vært involvert i flere ulykker på 2000-tallet, som har krevd mange døde. Her kan du bli med på en flytur med en Blue Wing Anatov 28:


Sviktende kontroll

Forbudene avhenger i mange tilfeller av sviktende kontroll fra de ansvarlige myndighetene i de aktuelle landene hvor flyselskapene hører hjemme, men også på rapporter som EU-kommisjonen har fått mot de enkelte selskapene.

Merk deg at EU-listen er ikke fullstendig, ettersom man kun har kunnet gjøre tester av selskaper som har fløyet til og fra området. Noen av flyselskapene på listen kan også godkjennes for flygninger i EU-området, men da med innleide fly og besetning.

BA og Lufthansa på svensk svarteliste

Sikkerhetssvikt på fly kan være fatalt. Ifølge publikasjonen Aviation Safety Network, var 2010 er stygt ulykkesår, med 831 drepte i flyulykker. I gjennomsnitt er tallet omkomne 810 per år. Seks av de 29 flyene som krasjet, tilhører flyselskap på EUs svarteliste.

Les også: Flere omkom i flyulykker i 2010 og Dette øker sjansene for overleve dersom ulykken skulle inntreffe

Albania og Russland har skjerpet seg

Flyselskap fra Albania og Russland har vært sterkt representert på EUs svarteliste, men er nå tatt tilbake inn i varmen. Ifølge en pressemelding fra EU-kommisjonen, finnes det nå ingen flyselskap fra disse to landene på svartelisten, dette er takket være et nært samarbeide med myndighetene i de to landene. Og sikkerhetsarbeidet skal ifølge kommisjonen fortsette.

– Kommisjonen vil ikke sky noen midler for å hjelpe sine naboer til å bygge ut sin tekniske og administrative kapasitet og løse sikkerhetsprobleme så raskt og effektivt som mulig. Sikkerheten gar førsteprioritet og vi kan koste på oss noen kompromisser. Dersom vi har bevis på at flyselskaper innenfor eller utenfor EU ikke kan garantere sikker drift, må vi iverksette kandling for å utelukke alle sikkerhetsrisikoer, sier Siim Kallas, EU-kommisjonens vise-president med ansvar for transport, i en pressemelding.

Laserangrep mot fly: Må pilotene få spesialbriller?