Disse er mest forsinket

Fjorårets statistikk peker ut noen klare somleselskap.

Nylig presenterte Association of European Airlines statistikk på flyselskapenes punktlighet i 2007. Den viser at det er store forskjeller mellom best og verst i klassen.

Skal du fly med portugisiske TAP, bør du være klar over at det er stor sjanse for at flyet blir forsinket. Tall fra 2007 viser at bare 59,5 prosent av TAPs flyvninger landet til riktig tid, mens 62,5 prosent tok av etter tidsskjemaet. Det gir en jumboplass på punktlighetslisten for kortdistanse flyvninger. 28 europeiske flyselskap er med i statistikken.

Det er ikke gøy når flyet er forsinket. Foto: Colourbox Vis mer
Disse somler bort bagasjen oftest
FlyselskapAnt. bagasje forsinket per 1.000 pax
TAP27,8
British Airways26,5
Alitalia19,7
KLM19,7
Air France17,6
Luxair17,2
bmi17,0
Finnair15,8
Lufthansa15,8
SAS14,8
LOT (polsk)13,9
Iberia13,8
Austrian12,9
Czech Airlines12,4
Brussels Airlines11,7
Swiss International11,4
Icelandair11,1
Air One (italiensk)9,9
Adria Airways (slovensk)9,8
Malev (ungarsk)9,5
Tarom (rumensk)9,5
Croatia Airlines9,3
Cyprus Airways8,8
Turkish Airlines4,5
Air Malta4,5
Merk: Ikke alle flyselskaper har rapportert til AEA.


Se tabellen under for full oversikt

Bånn for BA

Spanair er ikke stort bedre til å lande til riktig tid med sine kortdistanseflyvninger. Bare 62,9 prosent av flyvningene landet etter skjema, mens selskapet er flinkere til å få flyene avgårde, for 71,3 prosent tok av til riktig tid. Ingen av disse to selskapene er de mest benyttede europeiske flyselskapene, men det finnes et annet og større flyselskap som ikke er stort bedre. British Airways landet punktlig i bare 64,7 prosent av tilfellene i fjor, og tok av til rett tid i 67,5 prosent av tilfellene.

Det er ganske mye dårligere enn flyselskapene som kom best ut. Luxemburgske Luxair var best, med en punktlighet på 86,6 prosent for ankomster, og 88,1 prosent for avganger i fjor. KLM klarte seg også bra. 84,9 prosent av flyvningene landet som planlagt, mens 80,5 tok av etter skjema.

Andre flyselskap som stort sett brakte passasjerene frem i tide var Austrian, ungarske Malev og Brussels Airlines (se tabell under).

Hvilke flyselskap roter bort bagasjen mest? Se i tabellen til høyre.

Ganske punktlig av SAS

SAS kommer ikke så aller verst ut - prosentvis punktlighet for kortdistanseflyvninger ved ankomst er 80,6 prosent, mens punktlighet for avgang er 80,1 prosent. Det er ikke så verst, i hvert fall med tanke på all streikingen i selskapet i april og mai i fjor.

Hverken Norwegian eller Ryanair rapporterer inn sin statistikk til AEA, og de er derfor ikke med i oversikten.

Forsinkede langflyvninger

Alle de ovennevnte tallene dreier seg om kortdistanseflyvninger. Hva så med langdistanse?

Her er det Spanair som kommer klart dårligst ut. En punktlighet på 36,6 prosent for ankomst, og 44,2 prosent for avgang er ikke mye å skryte av. Portugisiske TAP er ikke stort bedre. Bare 40,3 prosent av langdistanseflyvningene i fjor landet til riktig tid, mens bare 42,5 prosent tok av når de skulle.

Andre somlete langdistanseselskap er British Airways, Brussel Airlines, LOT. Alle disse hadde mindre enn 60 prosents punktlighet.

Tabellene kan sorteres ved å klikke på kolonnekategoriene.

Mest forsinkede flyselskap
FlyselskapKortdistanse - punktlighet ankomstKortdistanse - punktlighet avgang Langdistanse - punktlighet ankomst  Langdistanse - punktlighet avgang
Air France82,1 prosent81,5 prosent63,7 prosent61,6 prosent
Air One (italiensk)65,8 prosent73,7 prosentFlyr ikke langdistanseFlyr ikke langdistanse
Finnair81,0 prosent80,6 prosent70,5 prosent68,7 prosent
Alitalia74,7 prosent77,9 prosent71,6 prosent74,5 prosent
British Airways64,7 prosent67,5 prosent56,2 prosent61,5 prosent
bmi (britisk)79,4 prosent81,5 prosent73,8 prosent76,2 prosent
Cyprus Airways64,3 prosent70,6 prosentFlyr ikke langdistanseFlyr ikke langdistanse
Icelandair66,3 prosent76,8 prosent69,2 prosent76,7 prosent
Iberia77,8 prosent81,3 prosent64,1 prosent70,2 prosent
Spanair62,9 prosent71,3 prosent36,6 prosent44,2 prosent
Adria Airways (slovensk)73,9 prosent73,8 prosentFlyr ikke langdistanseFlyr ikke langdistanse
JAT Airways (serbisk)75,6 prosent79,6 prosentFlyr ikke langdistanseFlyr ikke langdistanse
KLM84,9 prosent80,5 prosent76,4 prosent71,7 prosent
Air Malta68,6 prosent67,5 prosentFlyr ikke langdistanseFlyr ikke langdistanse
Luxair (luxembursk)86,6 prosent88,1 prosentFlyr ikke langdistanseFlyr ikke langdistanse
Lufthansa81,2 prosent80,2 prosent74,3 prosent73,0 prosent
LOT (polsk)73,9 prosent76,4 prosent56,3 prosent54,5 prosent
Swiss International79,3 prosent78,2 prosent75,6 prosent73,5 prosent
Malev (ungarsk)84,0 prosent83,1 prosent64,4 prosent71,5 prosent
Olympic Airlines (gresk)68,9 prosent68,9 prosent62,8 prosent59,6 prosent
Czech Airlines81,8 prosent88,6 prosent73,9 prosent86,4 prosent
Austrian84,1 prosent83,7 prosent82,5 prosent79,5 prosent
Croatia Airlines72,8 prosent77,5 prosentFlyr ikke langdistanseFlyr ikke langdistanse
Tarom (rumensk)82,2 prosent88,8 prosentFlyr ikke langdistanseFlyr ikke langdistanse
SAS80,6 prosent80,1 prosent74,3 prosent76,0 prosent
Brussels Airlines83,1 prosent83.4 prosent58,3 prosent51,7 prosent
Turkish Airlines79,1 prosent83,8 prosent59,5 prosent69,2 prosent
TAP (portugisisk)59,5 prosent62,5 prosent40,3 prosent42,5 prosent
Merk: Kortdistanse defineres som flyvninger innenfor Europa, til Nord-Afrika og Midtøsten. Resten defineres som langdistanse. Dataene innrapporteres fra flyselskapene til Association of European Airlines på frivillig basis.


Interessert i å se mer? Se hele rapporten fra AEA her.