Point Merge System blir innført 7. april 2011. I den forbindelse advarer Avinor mot store flyforsinkelser. Foto: Sindre Ånonsen/Avinor
Point Merge System blir innført 7. april 2011. I den forbindelse advarer Avinor mot store flyforsinkelser. Foto: Sindre Ånonsen/AvinorVis mer

Dette vil skape store flyforsinkelser

7. april innfører Avinor et nytt innflygingssystem i luftrommet over Østlandet.

Point Merge System (PMS) heter det nye innflygningssystemet som har verdenspremiere på Oslo Lufthavn 7. april.

En premiere som trolig ikke vil skje i stillhet.

En fersk pressemelding fra Avinor advarer nemlig de reisende om at det vil kunne oppstå enkelte forsinkelser i flytrafikken på grunn av dette.

Innstillinger i rushtiden

– Restriksjonene innføres i de travleste periodene av døgnet, noe som er standard sikkerhetsprosedyre hver gang det gjennomføres større endringer i luftrommet. Av samme grunn vil det kunne oppstå forsinkelser på noen flygninger, opplyser prosjektleder Geir Gillebo i pressemeldingen.

Dette betyr at det vil bli enkelte fly-innstillinger 7. april fra klokken 07:30 til 09:30.


– Flyselskaper som SAS og Norwegian vil flytte avgangene sine til andre tider. Forsinkelsene gjelder først og fremst luftrommet over Østlandet, har Sondre Ånonsen, pressesjef i Avinor, tidligere uttalt til DinSide.

Flyselskapene er selv ansvarlig for å gi informasjon om eventuelle innstillinger til sine passasjerer.

>>>Les mer om PMS her

Bra for miljøet

Slik som det er nå, beveger flyene seg nedover i etapper mellom ulike flygehøyder. Dette innebærer også pådrag av gass i hver etappe. Med PMS kan motorene gå på tilnærmet tomgang, slik at flyene foretar en glideflukt ned mot rullebanen - og det er slik CO2-utslippene blir redusert.

PMS skal føre til en gjennomsnittlig reduksjon i CO2-utslippene på 300 kilo per flygning. Det nye samlingspunktet for ankommende trafikk, Point Merge, vil medføre en 40 kilometer lang, forutsigbar innflygning på Oslo Lufthavn.

Men det er langt i fra billig å gå fra et innflygningssystem til et annet.

– Hele oppgraderingen av systemet i Røyken koster rundt 200 millioner kroner, har pressesjef i Avinor tidligere uttalt til DinSide.

Her kan du se hvordan det nye innflygningssystemet vil virke:

Forskrift for støyforebygging

7. april vil også Oslo Lufthavn underlegges en ny ”Forskrift for støyforebygging”, som vil medføre endringer i flytrafikken til og fra lufthavnen.

– For de aller fleste naboene vil endringene medføre en lavere støybelastning, selv om enkelte vil oppleve en forverring, skriver OSL i en pressemelding.

Det vil også bli strenge restriksjoner for rullebanebruk i perioden klokken 22:30 til 06:30.

Flere forsinkelser i vente

Point Merge er ikke det eneste som er nytt på OSL i april. I løpet av måneden vil også den omfattende utvidelsen av Gardermoen starte, som skal stå ferdig våren 2017.

Denne utvidelsen vil antakelig også være med på å skape en del forsinkelser for de reisende.

– Med denne utbyggingen blir det nok en utfordring å ha normal drift, men vi er veldig bevisst på dette og gjør det vi kan for at det ikke skal bli en sjenanse for publikum. Det blir nok umulig å ikke legge merke til dette, men vi lover å holde reisende så informert som mulig, har Jo Kobro, informasjonssjef i OSL, tidligere uttalt til DinSide.

Nysgjerrig? Slik blir den nye Gardermoen