Vis mer

Dette stjeler vi fra hotellet

Du tenker kanskje ikke på deg selv som en tyv, men du har kanskje likevel for vane å ta med deg en liten suvenir fra hotellbesøket?

«Vi får mange tilfeldige telefonoppringninger fra voksne barn som rydder ut av foreldrenes skuffer og skap»


I en undersøkelse fra oktober utført av det amerikanske nettreisesamfunnet TripAdvisor innrømte 22 prosent at de hadde forsynt seg med alt fra badekåper til pyntegjenstander.

I USA utgjorde slike tyverier ifølge The American Hotell & Lodging Society et tap på rundt 100 millioner dollar i 2000 (et tall som imidlertid også inkluderer det hotellansatte nasker).

Det foreligger ingen norsk statistikk på dette området, men ifølge Bjørn Ketilsson, fagsjef i NHO Reiseliv, dreier det seg om flere millioner kroner i året også her til lands.

Vis mer


Stort problem
- Hotellgjester som stjeler er et problem for hotellene, sier Ketilsson og forteller at det heller ikke er tilfeldig hvem som lar seg friste.

- Problemet er særlig stort i sommersesongen, da hotellene ofte har mange gjester som vanligvis ikke bor på hotell.

Dette må du ikke finne på å gjøre på et hotellrom...

Ketilsson forteller at askebegre tradisjonelt har vært en svært populær gjenstand å rappe med seg fra hotellbesøket, men siden innføringen av røykeloven har dette naturlig nok avtatt.

Det finnes imidlertid enkelte som ikke stopper ved håndkleet og sjampoflaska, og Ketilsson har flere eksempler på fantasifull nasking.

Hotelltyveri

Hva stjeler du fra hotellet? (Avsluttet)
Toalettartikler(29%) 1924
Håndklær(15%) 978
Kontorrekvisita(8%) 544
TV-er(7%) 427
Askebegre(5%) 347
Glass(5%) 341
Dopapir(4%) 257
Pyntegjenstander(3%) 227
Møbler(3%) 209
Bestikk(3%) 205
Dyner/puter(3%) 203
Telefoner(3%) 198
Fjernkontroller(3%) 181
Sengetøy(3%) 177
Bilder(3%) 176
Lamper(3%) 172
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- På et hotell i Trondheim ble for eksempel gullfiskene i akvariet i resepsjonen stjålet en gang, minnes han.

Blant besøkende fra andre land, er det også særlig én ting som går igjen.

- Flere turister fra land hvor man bare sover med laken oppdager gjerne fordelen med dyner under norgesbesøket. Så det går en del dyner, forteller Ketilsson.

Tilbakelevering av stjålne gjenstander
Renaissance Mayflower Hotel i Washington lanserte nylig et “no-questions-asked amnesty program” for tilbakelevering av ulike gjenstander gjester har nasket med seg gjennom de 80 årene hotellet har eksistert, ifølge USA Today.

Begjæringen har så langt resultert i at blant annet to bankettstoler fra 1920-tallet og en 20-liters punsjbolle fra 50-årene har kommet tilbake til sine rettmessige eiere.

Men det hele handler like mye om å sanke historier som å få tilbake de stjålne gjenstandene, og planen er at begge deler skal utstilles sammen.

- Vi får mange tilfeldige telefonoppringninger fra voksne barn som rydder ut av foreldrenes skuffer og skap, forteller salgssjef Keith McKlinsey ved Renaissance Mayflower Hotell til USA Today.

- De ringer og sier at ”Jeg fant denne og det står deres navn på den – vil dere ha den tilbake?”.

Det kan være fristende å ta med seg et sånt hjem. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Vis mer


I Norge er det ingen hoteller som har gjort noe tilsvarende, men Ketilsson forteller at de norske hotellene gjør det de kan for å forhindre at ting blir stjålet.

- Bak bilder som henger på veggen henger det gjerne en plakett hvor det står noe à la ”her henger …”, med tittelen på bildet og navnet på kunstneren, og bare et slikt tiltak virker ofte preventivt. Mange potensielle hotellnaskere stopper faktisk når de får øye på en slik plakett, sier han.

Kjøp hotellgjenstandene i stedet for å stjele dem

I USA virker det som om hotellnaskingen er på retur.
- Folk reiste mindre før. Så når de først bodde på hotell, ville de gjerne ha et minne fra oppholdet, mener McKlinsey.

Ketilsson har derimot ikke sett noen merkbar nedgang, men heller ingen økning. Her til lands ser det altså ut til at folk verken nasker mer eller mindre enn før.

Skjult markedsføring?
- I tidligere tider både forventet og oppfordret faktisk hoteller til at folk skulle ta med seg produkter med hotellets navn på. Det var en måte å markedsføre seg selv på, sier Christine Donovan, som er leder for et tilsvarende prosjekt for å få stjålne gjenstander tilbake ved Hotel del Coronado i San Diego, til USA Today.

Ketilsson bekrefter at det er flere hoteller som også har tenkt slik i Norge, og minnes i hvert fall ett hotell som hadde gjenstander som bevisst ble produsert opp med tanke på markedsføring.

Donovan ser også et annet positivt moment ved at folk har nasket så mye med seg i tidens løp.

- Uten dem hadde vi ikke hatt det vi har nå.