Pølse er folkefavoritten, men vi vil egentlig ikke ha det ... Foto: Karoline Brubæk
Pølse er folkefavoritten, men vi vil egentlig ikke ha det ... Foto: Karoline BrubækVis mer

Dette spiser vi helst på farten

Pølse er folkefavoritt nummer en - men vi vil egentlig ikke ha det ...

Forskere ved Statens institutt for forbruksforkning (Sifo) har undersøkt hva og hvor nordmenn spiser når de er på farten.

Her er Norges beste veikroer

De har gjennomført en kvalitativ observasjons- og feltstudie gatelangs to av Norges europaveier, på utvalgte storsentre og kjøpesentre, samt trafikknutepunkter som buss- og togstasjoner. De har altså selv vært ute "i felten" og sett hva slags mat som tilbys i dagens hurtigmatmarked.

- Pølse mest populært, forteller Randi Lavik, en av de tre forskerne bak Sifo-rapporten, til DinSide.

Deretter kommer pizza på andreplass, hamburger på tredjeplass, pommes frites på fjerdeplass og søte bakevarer på femteplass. Dette er altså de mest solgte produktene innenfor fastfoodmarkedet, som er steder som veikro, bensinstasjon, fastfoodrestaurant, mm.

Les også: Fæle fakta om fastfood

Hva gjelder drikke, er det ifølge Sifos undersøkelse mest utbredt å drikke sukkerholdig brus eller saft til maten - fulgt av sukkerfri brus eller saft, samt springvann.

Favoritt - mat

Hva spise du helst, på farten? (Avsluttet)
Pølse(28%)
Hamburger(22%)
Smørbrød e.l.(17%)
Pizza(8%)
Annet(8%)
Fisk, om det er mulig(7%)
Husmannskost(6%)
Pommes frites(3%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Favoritt - drikke

Hva kjøper du å drikke, på farten? (Avsluttet)
Coca cola(27%)
Vann(23%)
Annen brus(19%)
Farris e.l(17%)
Kaffe(9%)
Annet(5%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Vil ikke ha det ...

Men hva vi faktisk spiser, er ikke helt i tråd med hvordan vi sier at vi ønsker å spise. Ifølge Sifo-rapporten "Mat i farten", sier omtrent halvparten av de spurte at de har blitt mer negative til å spise hurtigmat som pølser, hamburger og lignende i løpet av de siste par årene. De fleste av de spurte ønsker seg mer frukt, grønnsaker og salat på hurtigmatmenyen.

Forskerne ønsket å kartlegge hva slags mat som tilbys på landets hurtigmatarena, og få vite mer om de faktiske mulighetene folk har til å gjøre sunne matvalg.

Hva synes du om mattilbudet langs norske veier? Skriv inn din mening i debattforumet nedenfor.

Ifølge rapporten er det stort sett søte og fete matvarer å få kjøpt. Forskerne skriver at utvalget styres av landsdekkende kampanjer som i stor grad fokuserer på å promotere ferdigsammensatte menyer bestående av pølser og hamburgere med valgfri drikke, og flerpakktilbud av boller og sjokolade.

Ferdigsmurte matpakker, wraps, kyllingprodukter, frukt og grønt, grove brød-/kornprodukter, fisk, og sukkerfrie alternativer har til en viss grad gjort sitt inntog. Det er likevel klare forskjeller på hva som tilbys av alternativer som er mer helseriktige i og utenfor de større byene.

Ni av ti nordmenn ønsker seg ifølge rapporten endringer i hurtigmattilbudet - med mindre pølser, burgere, frityr- og farseprodukter og mer tradisjonell norsk mat, frukt, grønt og rene fisk- og kjøttprodukter.

Les også: Her får du verdens største hamburger

Kjøttkaker og kaffe

- Kjøttkaker er storselger hos oss, om vi ser på de mer tradisjonelle rettene, forteller administrerende direktør i Marché Restaurants Norge AS, Mats G. Johansson.

Ifølge Johansson selger de også mye grønnsaker og salater.

- Rundstykke er vel det mest enkeltselgende produktet i Norge, og av smørbrødene er karbonadesmørbrød det største, forteller Johansson videre.

Marché Restaurants Norge AS driver familierestaurantene By the Way og Marché. Kjedens filosofi er å lage all mat fra bunnen, og bruke kun friske råvarer.

- Vi driver i 12 land, og i alle disse landene har vi noe vi kaller identitetsgruppe - altså noe som er spesielt for det landet. I Norge er dette kjøtt og kaffe. Husmannskosten står veldig sterkt her, og det er et enormt fokus på kjøtt, forteller Johansson til DinSide.

Bortsett fra kaffe, som altså er storselgeren innen kategorien drikke, er ferskpresset juice den nest mest populære drikken hos resurantene i Marché-kjeden. For øvrig forteller Johansson at hele 70 prosent av matsalget skjer mellom 15 og 19, og middag utgjør hovedtyngden av salget.

Les også: Veimaten som ødelegger ferien

Elgkarbonader og cola

- Elgkarbonader er det som det går mest av, sier Monica Bergestad ved Tiurn Kro i Østerdalen.

Tiurn Kro ligger ved E18 i Stor-Elvdal midt i Østerdalen, cirka midtveis mellom Oslo og Trondheim.

- Vi prøver å bytte på (menyen, red. anm.), men elgkarbonader er noe vi aldri kan slutte med, det er altfor populært. Vi selger nesten 5 tonn i året, forteller assisterende leder Monica Bergestad til DinSide.no

- Hvilken drikke selger dere mest av?

- Coca cola, svarer Bergestad umiddelbart. Det er ikke kaffe og ikke vann - cola selger mye mer. Vi solgte 14 kasser bare i går - og måtte ut på butikken og handle mer i dag, for vi får ikke levering før på onsdag, forteller Bergestad og ler.

Hva synes du om mattilbudet langs norske veier? Skriv inn din mening i debattforumet nedenfor.

Tilfeldig

Valget av restaurant er i de fleste tilfeller tilfeldig; ifølge Sifo-rapporten velger fire av ti spesested ut i fra den begrunnelsen at det er et sted de har gått eller kjørt forbi.

Åtte av ti spiser på et spisested utenfor hjemmet minst en gang i måneden - og oslofolk og de yngre aldersgruppene spiser oftere ute enn resten av befolkningen.