Foto: Innovasjon Norge
Foto: Innovasjon NorgeVis mer

Dette skal Norge markedsføre seg med

Slik skal Norge markedsføre seg før Grand Prix 2010.

Norge gikk av med Melodi Grand Prix-seieren, og i 2010 vil relativt mange millioner øyne være rettet mot landet vårt.

Hvordan kan vi utnytte markedsføringspotensial i en slik gedigen begivenhet, hvor burde arrangementet gå av stabelen og kan Norge forvente seg en flom av turister fremover?

Vi spurte reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i HSH. Hun mener det kan være veldig positivt for norsk turistnæring, men alt avhenger av planlegging.

- Vi kan få ingenting eller veldig mye ut av Norge som vertsland for Grand Prix. Dette er en event med utrolig markedsføringspotensiale om vi utnytter det på den rette og fornuftige måten. Vi har et vakkert og spennende land, men det vi ikke har, er stor erfaring med å bruke slike arrangementer i turistmarkedsføring. Vi har ikke jobbet godt nok med det tidligere, sier Solheim til DinSide.

Hvor, hvor, hvor!

- Hvor mener du Norge er best tjent med å avholde Grand Prix med tanke på å lokke til seg flest mulig turister?

- Det er en god del kriterier som stilles for et så stort arrangement, men både Oslo, Bergen og Tromsø vil gi en god synlighet av Norge utad. Oslo er hovedstad og innfallsport til Norge, og er stopp på rundreisen i Norge, sier Solheim.

- Jeg vil bli overrasket om det ikke blir Oslo. Alle andre steder blir for dyrt, for smått og for vanskelig, sier reklamemann og forfatter Kjetil Try til NRK.

Ti steder alle norske barn bør se

Perfekt timing

Hilde Charlotte Solheim Foto: HSH Vis mer


I forrige uke la Innovasjon Norge frem en plan om hvordan Norge skal jobbe mer målrettet og strukturert med store arrangementer som dette for å fremme reiseliv. Solheim mener timingen med et arrangement som GP likevel ikke kunne vært bedre. Det krever imidlertid penger til markedsføring.

- NRK er en av de beste TV-produsentene i verden med tanke på store events, noen vi tidligere har sett på sportssendingene de har produsert. Kombinerer vi denne erfaringen med planlegging fra Innovasjon Norge, og økonomiske midlene som må til fra myndighetene, tror jeg prisen for å satse hardt på markedsføring av Norge i forbindelse med GP, vil gi en meget god tilbakebetaling, sier hun.

Vil satse på norske fjorder

Så hva skal Norge satse på med markedsføringen sin for å trekke turister før og etter GP-bølgen treffer oss neste år? I 2008 la reisende som kom til Norge igjen nesten 32 milliarder kroner mens de var i landet, og Solheim vet hva hun vil satse på når alle linser peker mot nord.

- Den viktigste profilen for Norge som reisemål er fjord- og kystlandskapet vårt. Det er unikt i verden og noe de fleste utenfra forbinder med landet. Vi har likevel noen problemer og utfordringer med markedsføring mot potensielle norgesturister.

Solheim trekker frem synligheten som turistnasjon i utlandet.

- Mange vet ikke at Norge eksisterer eller hva de kan oppleve her. Og for dem som vet hvor og hva Norge er, syntes landet virker spennende og har lyst til å reise hit, er prosessen med å handle og gjennomføre en reise for vanskelig. Det er klart at vi er en høyprisdestinasjon som reisemål, men prosessen med å planlegge en reise må bli enklere. Denne terskelen er for høy for mange, sier hun.

60 supertips til hele Norge

Turister vil komme i siste liten

Solheim forteller at tanken er at folk planlegger ferien stadig senere. Dermed kan man fortsatt lokke turister når GP-finalen arrangeres i Norge om et år.

- Derfor er det også viktig å fokusere markedsføringen av Norge på tiden og prosessen rundt oppbyggingen av GP-eventen. Ved å gi en positiv opplevelse i denne tiden, kan vi få mange potensielle turister til å velge Norge neste sommer.

Får ingenting gratis

Solheim mener det er for tidlig å komme med noe overslag på hva GP kan være verdt med tanke på markedsføring av Norge, og omsetning knyttet til selve arrangementet.

- Dette er en unik måte å gi oss synlighet utad. Vi får ingenting gratis, og både arrangementet og turistmarkedsføringen vil koste mye penger. Men dette er også et kjempeevent med mange tusen besøkende som vil legge igjen penger i Norge. Hvor mange som kommer, hvor lenge vil de være i landet og hvor mye det vil bety for reiselivet, vet vi ikke. Men det er viktig at man ikke bare ser på utgiftsiden her. Jeg mener det vi investerer vil være lite i forhold til hva vi kan få tilbake, sier hun.

Reklamemannen Ingebrigt Steen Jensen uttaler imidlertid til Dagsavisen at Grand Prix ikke vil føre til at turistene strømmer til Norge. Er det mange nordmenn som har tenkt seg til Moskva nå? Nei, det tror ikke Steen Jensen. Les mer om hvorfor han mener dette i intervjuet i Dagsavisen. Det er en påstand reklamemann Kjetil Try enig i. I et intervju med NRK tror han svært få vil reise til Norge i etterkant av et slikt arrangement.