<strong>FLOTT:</strong> Men det er ikke alltid hotellet ser ut som på nettbildene eller i hotellbeskrivelsene, så det kan lønne seg å gjøre litt ekstra research før bestilling. Foto: MARTE MARIE FRISELL
FLOTT: Men det er ikke alltid hotellet ser ut som på nettbildene eller i hotellbeskrivelsene, så det kan lønne seg å gjøre litt ekstra research før bestilling. Foto: MARTE MARIE FRISELLVis mer

Dette må du vite før du bestiller hotell

Unngå ubehagelige overraskelser når du ankommet hotellet – spar både penger og frustrasjon ved å gjøre research før du bestiller reisen din.

Endelig er dere framme ved hotellet, men resepsjonisten er gretten og det er ikke halvparten så fint som på bildene. Dessuten ligger det rett ved en trafikkert vei, så det blir lite med søvn på de steinharde madrassene…

Mer om nordmenns verste pakkereise-opplevelser

Det er heldigvis flere ting du kan gjøre for å unngå dette – og for å finne det perfekte hotellet for ferien din.

- Mitt beste tips er å begynne med research i ditt eget nettverk, sier Christian Kamhaug, rådgiver i Gambit HK, som er spesialist på sosiale medier og reise.

Bruk sosiale medier

Sosiale medier har blitt den nye reisekatalogen, og Kamhaug råder deg til å spørre venner og bekjente gjennom Facebook og Twitter om de har noen gode tips til hoteller dit du skal.

RESEARCH: Christian Kamhaug, rådgiver i Gambit HK, er ekspert på sosiale medier og reise, og råder deg til å undersøke på Facebook, Twitter og TripAdvisor før du booker hotell. Da kan du finne det perfekte stedet, heller enn å gamle på at Hotellets og reisearrangørenes egne bilder faktisk sier sannheten. Foto: SCANAIR.NO Vis mer
SJEKK FLERE: Direktør i Virke Reise utland, Rolf Forsdahl, forklarer at du kan spare mye penger på å sjekke tilbud på hotell gjennom flere kanaler. Foto: VIRKE Vis mer
RETTIGHETER: Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, er ekspert på hvilke rettigheter vi har når vi er ute og reiser. Om du havner i trøbbel i utlandet, og det ikke løser seg, kan du ta kontakt med Forbruker Europa for å få hjelp med å klage, for eksempel. Foto: CF-WESENBERG / KOLONIHAVEN.NO Vis mer


- Jeg pleier å starte der selv. Da jeg skulle til London med familien i vinterferien, etterspurte jeg gode, sentrale og barnevennlige hoteller. Da fikk jeg tips om et greit familiehotell rett ved London Eye, sier Kamhaug.

Ellers anbefaler han også å bruke TripAdvisor, noe som veldig mange allerede gjør. En internasjonal undersøkelse presentert i februar i år, gjennomført av PhoCusWright, viser at 77 prosent av oss vanligvis sjekker hotellanmeldelser på nett før vi booker.

Men det er ikke alt de viser frem: TripAdvisor dropper skitten-hotell-listene

- I dag finnes det knapt et hotell i verden som ikke har flere ulike anmeldelser på TripAdvisor, som også har fått en stadig bedre søkefunksjon, sier Kamhaug og legger til:

- Der kan du søke på "romantisk strandnært hotell i Cannes" eller "familievennlig hotell på Mallorca". Se på de hotellene som får best score i det området du er interessert i, og se hva folk skriver om det. Får hotellet jevnt over gode omtaler, så sier det meg at dette er et bra sted, sier Kamhaug.

Vær kritisk: Er hotellanmeldelsene ekte?

Kupp på Facebook

Et annet tips, mener han, er å følge med på Facebook-sidene til flyselskapene, de store turoperatørene og hotellkjedene.

- Flere og flere av de gode tilbudene kommer nå på Facebook. Abonner gjerne også på nyhetsbrevene til både SAS, Norwegian, Star Tour, Ving og Apollo, og hotellsider som hotels.com og eBookers eller norske Reisefeber. De har ofte kampanjer, og da lønner det seg å slå til med en gang – etter at du har sjekket kvaliteten på hotellet på TripAdvisor selvsagt, sier Kamhaug.

Rolf Forsdahl, som er direktør i Virke Reise utland, råder deg også til å sjekke anmeldelser på TripAdvisor. Han påpeker at for de fleste er hotellets plassering enda viktigere enn standarden.

- Sjekk hotellets plassering på kartet før bookingen, og se hvor det ligger i forhold til steder du ønsker å besøke, offentlig transport og slike ting. Har du spesielle ønsker om å ha det stille, eller andre krav som for eksempel ved allergier eller bevegelseshemning, bør du undersøke forhold som angår dette spesielt, sier han.

Store forskjeller: Her får du mest hotell for pengene

Standarden skuffer

Selv om vi er mer opptatte av plassering enn hotellet selv, erfarer Forsdahl at de vanligste problemene vi møter er at vi blir skuffet over standarden.

- Husk på at hotellene selvsagt legger ut bildene av de beste rommene og flotteste partiene på sidene sine. Husk også på at firestjerners hoteller i utlandet ikke nødvendigvis er det samme som her hjemme, sier Forsdahl.

Han ser at de fleste booker via sider som hotels.com og booking.com. Disse er trygge, men du kan risikere å betale mer for ferien enn nødvendig om du kun ser på disse. Undersøk gjennom flere kanaler.

- Vær obs på at de kanskje ikke har samarbeid med alle hotellene i området. Å søke blant hoteller i distriktet der du ønsker å bo via flere kilder, for deretter å bestille direkte fra hotellets hjemmeside, kan være å anbefale noen ganger. Da er det ofte lettere å avbestille også, fordi du slipper å kommunisere med hotellet via en portal, sier han.

Hvordan vil du bo? Flertallet lar magen bestemme ...

Undersøk rettigheter

Om du likevel skulle være uheldig å komme opp i uønskede situasjoner, er det lurt å være klar over hvilke rettigheter du har, og hvordan du skal klage. Dette kan Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa, hjelpe deg med.

- Det er veldig fornuftig å sjekke nettsidene til Forbruker Europa på forhånd. Her står alt du trenger å vite for å få en trygg og god reise, sier Wiik.

Siden Forbruker Europa ble startet i 2006, har de sett en oppgang i klager på hoteller, leiligheter, timeshare og ferieklubber.

- Vær grundig når du skal booke hotell. Gjør du jobben din som forbruker, bør alt gå bra og du kan finne gode tilbud, sier Wiik.

Spesielt ferieklubbavtaler og avtaler om resalg av timeshareavtaler opplever nordmenn mye trøbbel med, og det er disse Forbruker Europa har fått flest klager på.

- Dette er som regel avtaler som vi ikke vil anbefale folk å skrive under på. Vi ser ofte at det også er nordmenn som selger slike avtaler, spesielt på steder som Grand Canaria og liknende. Det kan føles som en trygghet å inngå avtalen med en annen nordmann, men det er en falsk trygghet som brukes bevisst for å lure deg, advarer Wiik.

Kan du avbestille?

Ifølge Forbruker Europa har du ikke krav på å avbestille et hotellrom, selv om mange hoteller tilbyr dette som en ekstraservice. Dersom du har booket gjennom en hotellformidler som Hotell.com, Booking.com eller Finn.no, er avbestilling ofte gratis inntil en viss periode før ankomst (typisk 24 timer). Sjekk fristene nøye, slik at du er klar over hva som gjelder hos det nettstedet du bestiller fra.

Ved kjøp av hotellovernatting bør du betale med kredittkort.

Dersom du i ettertid mener du har fått en mangelfull tjeneste kan du søke kredittyter om refusjon ifølge finansavtaleloven § 54b. Betaler du med debetkort, bør du sjekke hva slags refusjonsrett som ligger i avtalevilkårene med banken din.

Flere gode grunner til å betale med kredittkort

Klag på stedet

Hvis kvaliteten på rommet eller leiligheten ikke er som lovet i bestillingsbekreftelsen eller reklamemateriale, ta først kontakt med selgeren. Presenter problemet høflig og mest mulig presist - selgeren er som oftest interessert i fornøyde kunder. Hotellet, utleiefirmaet eller reiseselskapet skal få mulighet til å rette opp feilen.

Du skal altså ikke vente med å klage på renhold av rommet til du har kommet hjem.

Dokumenter det du klager på (for eksempel ved å ta bilder). Klagen skal være skriftlig, og du bør beholde en kopi av denne.

Klag også på stedet, hvis det for eksempel ikke er flere ledige hotellrom når du kommer fram, til tross for at du har booket. Start med hotellet og deretter med reisebyrået eller tjenesten der du bestilte rommet.

De skal finne et alternativ til deg og eventuelt betale mellomlegget hvis du må bo på et dyrere sted. Hvis problemene ikke løser seg når du klager på stedet, bør du ved hjemkomst kontakte Forbruker Europa eller pakkereisenemnda om du var på pakkereise. Husk dokumentasjon og bilag for eventuelle utlegg.

Og her er flere som kan hjelpe om pakkereisen ble et mareritt


Av: Marte Marie Frisell