"Blah blah blah": Liker du å snakke høyt i mobilen når du kjører tog? Da er du nok ikke særlig populær å ha i vogna ...  Foto: Colourbox
"Blah blah blah": Liker du å snakke høyt i mobilen når du kjører tog? Da er du nok ikke særlig populær å ha i vogna ... Foto: ColourboxVis mer

Dette irriterer togpassasjerene

Det er ikke bare fryd og gammen å ta kollektivtransport.

I kollektivtransporten ferdes mange mennesker på en gang. Og de fleste av oss har evne til å irritere oss over saker og ting - spesielt på toget.

DinSide har tidligere skrevet om hva vi irriterer oss over i luften, men hva er det som plager oss mest på skinnene? Vi spurte like greit Facebook, og dette er noe av det vi fikk til svar:

– Folk som skravler høyt og MYE i mobil ...

– Mangel på stikkontakter. Ikke mulighet for å lade mobil.

– Det bitte lille "lekerommet" i familievogna på Signaturtoget (Oslo-Kristiansand/Stavanger). Et lite rom med et bord, noen puter, en TV og noen utslitte bøker for litt større barn. Gørr kjedelig for de minste barna!

– Kaffeautomaten er ofte i ustand.

– Dårlig lyd på høyttaleranleggene. Det er ikke alltid en hører hva konduktøren sier. Det er heller ikke alltid at neste stasjon-skiltet viser det samme som konduktøren sier.

– Stinkende Blitzer-Dansker som plutselig kommer inn og okkuperer kupeen din uten billett. Min aller verste togopplevelse.

– Mattilbudet og at mat man har forhåndsbestilt ikke kommer om bord i det hele tatt. Har cøliaki og må ha litt annen mat enn de fleste og det er et stort problem!

Irriterer flypassasjeren deg? Slik tar ofrene hevn i luften

Dette mener NSB

Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef for NSB Persontog, forteller at NSB får flest reaksjoner på høyt støynivå.

– Vi har fått tilbakemelding på folk som prater høyt og gjerne i mobiltelefon. Og om veldig private ting. Men folk begynner å bli flinke til å si ifra når de blir irritert og gi beskjed om at "nå er du veldig utleverende" til vedkommende det gjelder, sier Lundeby.

Enkelte av passasjerene har også veldig lav terskel på utålmodige barn som maser.

– Det er derfor vi har en egen avdeling på langdistanse, som heter NSB Familie, forteller han.

På pendlertogene er det også en egen stilleavdeling for dem som vil ha en rolig reise.

– Her det forbudt å bruke mobil. NSB Stille har en forhistorie som begynte som ønske fra pendlere på 80-tallet og som utviklet seg til å bli et eget konsept. Vi har forsøkt å ta hensyn til dette ved å ha en vogn med lavt støynivå, mobiltelefon og musikkspillere skal være avslått. Her skal det være bibliotekstille, påpeker Lundeby.

>>>Her er de ti mest irriterende ekstrakostnadene

Irritert? Gjør dette

Når passasjerer skal reise langt kan det ofte være fristende å strekke ut og lufte sine stinkende føtter, til andre passasjerers store skrekk. Kommunikasjonssjefen sier at NSB ikke har fått noen klager på dette, og at han selv synes hygienedebatten er vanskelig tema.

Stinkende er ikke greit - hverken på toget eller på bussen. Foto: Brynjulf Blix Vis mer


– Jeg har selv vært passasjer hvor konduktøren har måttet be folk å ta ned føttene sine fra setet. Men stort sett så er det en bra oppdragelse på de aller aller fleste. Med tanke på at vi faktisk transporterer 50 millioner reisende i året, opplever vi at folk respekterer hverandre, sier Lundeby.

Dersom du blir irritert over noen når du er på toget, har Lundeby følgende råd:

– Man må jo tenke med seg selv "Hvorfor blir jeg irritert nå? Er det fordi jeg har en dårlig dag? Eller er jeg vitne til en uakseptabel oppførsel?" Enten bør du si ifra til personen det gjelder eller henvende deg til togkonduktøren, hvis du synes det er vanskelig å ta opp selv, foreslår kommunikasjonssjefen.