<b>STRANDET PÅ GRUNN AV STREIK?</b> Du kan kreve pengene tilbake eller ny reise. Foto: NORWEGIAN
STRANDET PÅ GRUNN AV STREIK? Du kan kreve pengene tilbake eller ny reise. Foto: NORWEGIANVis mer

Dette har du krav på ved flystreik

Går ikke flyet? Dette kan du forvente.

Her kan du se hva du har krav på, dersom du blir rammet av streiken i Norwegian, eller lignende hendelser i luftfarten.

Ja, du må møte opp på flyplassen

Du skal motta informasjon fra flyselskapet. Dersom du ikke har mottat informasjon om at flyet ditt faktisk er innstilt, må du møte opp på flyplassen.

- En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, sier direktør i forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Slik klager du på ferien

Last ned rettighets-app

Du har mange rettgheter som forbruker, dersom du blir rammet av streik Dette kan være et uoversiktlig område, men du kan sjekke hvilke rettigheter du har ved hjelp av Forbrukerrådets Flyrettighetskalkulator.

Der kan du taste inn årsaken til forsinkelsen og flyplassen - og så skal du få svar på hva du kan kreve. Den kan lastes ned som app til smarttelefon.

Ja, du kan kreve penger tilbake

Dersom flyvningen din blir kansellert på grunn av streik, kan du kreve blant annet penger tilbake eller ny reise.

- Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig, eller en annen gang om de ønsker det, hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken, sier Flønes i Forbrukerrådet.

STREIK? Ingeborg Flønes fra Forbrukerrådet guider deg til hva du har krav på i tilfelle flystreik. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


- Hvis du fortsatt ønsker å fly kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt. Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

Flønes forteller videre at passasjerene har krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde.

- Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn, legger hun til.

Vil de ikke gi deg det du har krav på?

Det er ikke alltid det går like glatt å få det man har krav på. Som eksempelvis familien Klose opplevde ved en flyvning til Tyskland med Air Berlin. De endte opp med å benytte en slags inkassotjeneste for å kreve sine rettmessige kompensasjoner.

Her kan du lese hvordan de gikk fram.

Reglene ved klagesaker er alltid disse:
Får du ikke det du har krav på, må du klage til flyselskapet. Fører ikke din klage fram må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde. Har hendelsen skjedd i Norge går du til Transportklagenemnda. Strander du på en flyplass i Europa må klagen i utgangspunktet behandles der. Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i EØS-området.