Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Dette har du krav på hvis flyet innstilles

Rammer snøkaoset i Europa din flytur? Se hva du har rett på.

Det skulle ikke mer enn et par kraftige snøbyger til før det ble kaos ved Europas flyplasser. Helgens unntakstilstand fortsetter utover denne uken, som er den store utfartsuken i forbindelse med julen. Moro.

Dersom du skal fly innenlands, kan vi berolige deg med at innenrikstrafikken i skrivende stund går som normalt. Vi nordmenn er jo vant med snø og vintervær, så det stanser ikke flytrafikken. Men skal du fly utenlands, bør du straks sjekke med flyselskapet ditt hva som er utsiktene. Hvis du skal mellomlande et sted i Europa, for eksempel London, Brüssel, Amsterdam eller Frankfurt, bør du belage deg på at det ikke går som smurt.

Vi krysser selvsagt fingrene for at alle som skal avgårde på juleferie kommer vel frem, men skulle det være kluss med avgangen din, så bør du lese rådene under.

Hvilke rettigheter har du dersom du ikke kommer deg avgårde som planlagt?

Forbrukerrådet har publisert en guide som forklarer dette. Her ser du i korte trekk hva du har krav på:

  • Dersom flyvningen er mer enn to timer forsinket, eller kanselleres så du må vente på en senere avgang, har du krav på forpleining. Det betyr at flyselskapet skal tilby mat og drikke, eller dekke dine utgifter til dette. Det betyr ikke at du kan gasse deg med en en eksklusiv middag i østersbaren. Forpleiningen skal stå i rimelig forhold til ventetiden. Kontakt personalet og hør hvordan de løser dette. Noen ganger får du utdelt kuponger du kan kjøpe mat for, andre ganger blir du bedt om å ta vare på kvitteringene og sende dem inn til flyselskapet i etterkant. På lengre reiser vil forpleiningsplikten først inntre hvis flyet er tre eller fire timer forsinket (dette avhenger av reisens lengde).
  • Dersom forsinkelsen eller kanselleringen gjør at du må overnatte på hotell, skal flyselskapet dekke dette. De skal også bekoste transport mellom hotellet og flyplassen, og dekke to telefonsamtaler.
  • Dersom en flyvning kanselleres eller er forsinket i mer enn fem timer, kan du heve kjøpet og be om billettpengene tilbake. Du kan kreve ombooking til andre flyvninger (riktignok bare selskapets egne) dersom du ikke ønsker å heve kjøpet. Du kan altså ikke be om å bli flyttet over på en konkurrents flyvning. Dette synes imidlertid mange flypassasjerer at flyselskapene burde gjøre. Les mer om dette, og andre punkter der passasjerene mener flyselskapene kan forbedre servicen her.
Les mer om dine rettigheter som flypassasjer hos Forbrukerrådet.

Dette gjør du:

  • Ta vare på alle kvitteringer og all dokumentasjon.
  • Har du forsøkt å avbestille hotellrom eller andre ting, men har fått problemer med dette? Ta vare på all korrespondanse og dokumentasjon på dette også.
  • Har du selv ordnet med alternativ transport? Ta vare på kvitteringer for dette.
  • Rett kravet om refusjon eller ombooking til flyselskapet. Dette gjelder også dekning av utgifter til alternativ transport, samt utgifter til forpleining (mat, drikke og nødvendig overnatting).
  • Kommer du ikke til enighet med flyselskapet? Da kan Flyklagenemnda vurdere spørsmålet.
  • Det du ikke får dekket av flyselskapet, kan du søke om å få dekket av forsikringsselskapet gjennom din reiseforsikring. De dekker i hovedsak nødvendige ekstrautgifter.
  • Henvend deg til pakkereiseselskapet for ombooking eller avbestilling av pakkereiser. Dersom du kommer senere hjem enn avtalt, eller avgangen blir utsatt, kan du kreve prisavslag.
  • Dersom du ikke kommer til enighet med charterselskapet, kan du klage saken inn for Klagenemnda for pakkereiser.