Dette gjør du på flyplassen

Krev din rett når flyet er forsinket eller kansellert. Men rett kravet til riktig aktør.

Av Øyvind Paulsen, Karoline Brubæk, Kristin Sørdal

Forsinkelser, streiker og kansellerte fly. Ikke et uvanlig problem, spesielt ikke i hektiske perioder rundt jul der været heller ikke nødvendigvis viser seg fra sin mest vennlige side. Men hva gjør du på flyplassen om reisen ikke kan gå som planlagt? Det avhenger av hva som er grunnen til problemene.

Kansellering

Snille passasjerer får hjelp sist. Du bør være aktiv og frempå for å få den hjelpen du trenger. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Du får beskjed om at flyet er kansellert. Da har du krav på å bli overført til neste mulige flyavgang, først og fremst med samme selskap. Om ikke det er mulig innen rimelig tid, så kan du også be om å få fly med andre selskap. Om flyselskapet kan bevise at kanselleringen skyldes forhold de ikke har kontroll over, har de ikke erstatningsansvar på grunn av tap ved forsinket hjemreise. Kan de ikke det, har de ansvar for å dekke tap du kan dokumentere. Det kan være utgifter til billetter og andre reisekostnader, utgifter til hotellovernatting og penger for tapt arbeidsfortjeneste. Som regel vil flyselskapet hjelpe deg med ombooking og eventuelt hotell om de mener kanselleringen er deres egen skyld. EU arbeider med nye direktiv på dette området, men det er ikke klart når de er ferdige.

Tips:
Snakk med selskapets representanter på flyplassen. Ofte betyr det at du må forlate avgangshallen og gå tilbake til innsjekkingsområdet. Får du ikke brukt billetten din, har du krav på å få prisen refundert. Det gjelder uansett hva som er årsaken til kanselleringen. Ved forsinkelser på grunn av kansellering - ta alltid vare på alle kvitteringer for utlegg, og prøv å unngå å bruke penger før du har fått avklart om selskapet tar ansvar.

Forsinkelser

Normale forsinkelser gir deg ikke krav på full dekning av tap. Praksisen er litt forskjellig fra selskap til selskap, og det er ikke entydig definert hvor store forsinkelser som gir rett til kompensasjon. Vanlig praksis er at du får dekning av mat om forsinkelsen overstiger to til tre timer. Det er ikke uvanlig med forskjellige former for dekning for fullprisreisende og rabattreisende.

Tips:
Snille passasjerer får ikke nødvendigvis belønning. Vær aktiv, be om matkuponger og annen assistanse selv - ikke vent på at selskapets representanter skal komme til deg. Og igjen gjelder det å ta vare på kvitteringer om du må ta utlegg før selskapet har avklart ansvarsforholdene.

Forsinket til flybytte

Skal du bytte fly og kanskje selskap underveis? Pass på å ha billetter som er knyttet sammen. Det ordner du ved bestilling. Har du billetter for hele reisen og blir forsinket slik at du ikke når din neste flyforbindelse, har selskapet som flyr deg inn ansvaret for å få deg videre til bestemmelsesstedet med første mulighet. Dette er ikke så enkelt med lavprisselskaper, som per egen definisjon kun selger enkeltbilletter fra sted til sted. Selv om forbrukermyndighetene påpeker at dette kan være brudd på Warszawa-konvensjonen som gjelder alle flyselskaper, betyr det at du kan få problemer med å hente ut erstatning fra enkelte lavprisselskaper.

Tips:
Sørg for at billettene henger sammen når du bestiller reisen. Ved forsinkelser snakker du med representanter for det selskapet du lander med på flyplassen.

Lettere for charterturisten

Pakkereiseloven gjør det lettere for deg som reiser på pakketur. Blir reisen kansellert har du rett på full kompensasjon, eller en tilsvarende pakkereise. Ved forsinkelser får du forholdsmessig prisavslag om forsinkelsen er lenger enn seks timer på reiser som varer under fem døgn, over åtte timer på reiser som varer fem til åtte døgn, og over 12 timer på reiser som varer mer enn åtte døgn.

Tips:
Husk at du må melde dine krav og klager for turoperatørens representanter på stedet, og deretter klage skriftlig innen fire uker etter hjemkomst. Er du ikke fornøyd med behandlingen, kan du fremme klagen inn for Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Rimelig tid

Husk alltid å be om de refusjoner og erstatninger du mener å ha krav på så raskt som mulig. Somler du, risikerer du at selskapet kan hevde at kravet kommer for sent til at de vil ta hensyn til det. Gir du beskjed innen en uke eller tre, bør du ha ditt på det tørre.

  • Tilbake til innledningen

  • Hva kan du kreve fra forsikringsselskapet?