Dette er reglene

Dersom du planlegger opphold i utlandet bør du merke deg at det ikke er mye som skal til før du kan spare mange penger på førerkortet.

Skal du ta lappen i Norge har du enkelte obligatoriske ting du må igjennom for i det hele tatt å få lov til å gå opp til førerprøve. Vi tok en telefon til Autoteam trafikkskole på Lørenskog, og fikk et priseksempel av dem. Her har vi kuttet alt ned til et minimum av hva som er mulig å komme unna med. Prisene kan variere litt fra kjøreskole til kjøreskole.

Dette er prisene vi fikk av Autoteam:

  • Trafikalt grunnkurs - 2.900 kroner
  • Obligatoriske ting som inkluderer landeveiskjøring, glattkjøring, føreprøve og veiledningstimer - 11.780 kroner
  • Diverse gebyrer: 720 kroner for førerprøve, 200 kroner for førerkort, 62 kroner for bilde (dersom du ikke har eget), 800 kroner i gebyr for glattkjøringsbanen og teoriprøve på 335 kroner.

    Ta lappen i utlandet

    1. Dette er reglene


    Totalt kommer dette på 16.797 kroner. Da har vi ikke tatt med en eneste kjøretime. Disse kommer i tillegg, og koster 490 kroner timen hos Autoteam.

    Gunstig i EØS

    Dersom du bor i, eller har tenkt å bo i et land tilknyttet EØS-området, kan du i følge informasjon fra Statens Vegvesen sine nettsider bruke dette førerkortet uten noen som helst hindringer i Norge, så lenge kortet er gyldig i utstedelseslandet.

    Vis mer


    Arnhild Kleven ved førerkortavdelingen hos Statens Vegvesen, forteller at kravet for å ta førerkort i EU-/EØS-land er at man må ha vært bosatt i landet i minst seks måneder. Når man da tar med seg førerkortet hjem til Norge er dette gyldig så lenge det er gyldig i utstedelseslandet, og kan brukes fritt i her hjemme.

    - Vi følger de direktivene vi får fra EU, og når Vegdirektoratet godkjenner førerkort fra disse landene, ser heller ikke vi på dette som noe problem, forteller Kleven.

    Praktisk prøve

    Har du derimot studert i Australia eller USA blir det litt annerledes.

    - Har man oppholdt seg utenfor EU og tatt førerkort i disse landene, må man kunne dokumentere at man har vært bosatt i landet i over seks måneder. Ettersom dette ofte gjelder studenter, trenger man ikke ha vært fast bosatt der, men rett og slett bare dokumentere at man har vært bosatt i landet i lang nok tid, forteller Kleven.

    Når man kommer hjem til Norge igjen, kan man bruke dette førerkortet i ett år før man må avlegge obligatorisk praktisk førerprøve. Dette betyr altså at det er store penger å spare på å benytte seg av disse tilbudene mens man er i utlandet.

    Dette gjelder også motorsykkellappen, så vel som tyngre kjøretøy.

    Se hele listen over land på Statens Vegvesen sine nettsider.