Disse to reiser ikke på ferie for å få billig flatfyll. Foto: Apollo
Disse to reiser ikke på ferie for å få billig flatfyll. Foto: ApolloVis mer

Dette er den typiske charterturisten

Ikke akkurat som Charter-Svein.

Synes du det er litt harry med charterferie, og tenker på deltakerne i Charterfeber med en gang?

Du tar helt feil.

Det er ikke Charter-Svein og gjengen som er de typiske charterturistene. Ja, det er disse du møter på charterdestinasjoner som Magaluf på Mallorca, Playa del Ingles på Gran Canaria og Sunny Beach i Bulgaria. Men de er i mindretall.

På dette Tenerife-hotellet slipper du unna Charter-Svein og gjengen

Det er den bråkete barnefamilien, da, tenker kanskje du. Nei, det stemmer heller ikke, i hvert fall hvis vi skal tro Apollo.

Charterselskapet har nemlig hentet ut statistikk på sine rundt 300.000 årlige reisende. Og den største gruppen er såkalte "woops", well off older people, altså folk på over 40 år som reiser uten barn, bruker en del penger på ferien, og foretrekker kvalitet. Det er særlig de som er i pensjonistalder som utgjør en stor gruppe av charterturistene.

- I 2010 vil det være én million mennesker i Norge som er 60 år eller eldre. Denne gruppen er en reiseglad gjeng, og de har tid og penger til å dra på ferier, sier Helen Begby, informasjonssjef i Apollo.

Hele 40 prosent av Apollos kunder er såkalte "woops" på 40+. Charter-Svein og hans like, som er opptatt av at det skal være billig fyll og sol og bad, utgjør faktisk bare ti prosent.

Krever kvalitet

Det er ikke dette som lokker de voksne og velstående kundene til charterdestinasjonene. De er mye mer kravstore. De vil ha gode hoteller, og det må være muligheter for andre aktiviteter og opplevelser. Golf, spa, utflukter, kulturopplevelser er stikkord.

- "Woops" er grunnen til at Apollo Exclusive har vokst med 50 prosent, sier Begby.

Apollo Exclusive er Apollos luksussegment. Her er det bare fem- og seksstjernershoteller i katalogen. Til sammen teller de 49 hoteller, fordelt i både Europa, Asia og Karibia. 15.000 kunder velger dette fremfor "vanlige" charterturer. Dette er fortsatt en liten andel i forhold til de totalt 300.000 kundene Apollo har, men selskapet tror dette segmentet vil vokse.

To ukers vinterferie på Dreams Tulum Resort & Spa i det karibiske mexico koster fra 21.500 kr per person. Foto: Apollo Vis mer
Radisson SAS Resort & Thalasso i Djerba, Tunisia, er et av de mest populære Exclusive-hotellene. Foto: Apollo Vis mer


Helen Begby trekker frem Cs Sao Rafael Suite i Albuferia i Portugal som det mest populære Exclusive-hotellet. En ukes ferie her i juli koster fra 8.100 kroner per person. Det nest mest populære er Radisson SAS Resort & Thalasso i Djerba i Tunisia. En uke her i juli koster fra 8.200 kroner per person. Dette er ikke avskrekkende dyrt, men luksushoteller i mer eksotiske strøk som i Thailand eller Mexico koster en del mer. To uker på The Tubkaak Krabi/Klong Muang koster fra 22.450 kroner per person i vintersesongen (november).

Flere satser på den voksne charterturisten

Det er ikke bare Apollo som har skjønt at voksne uten barn er en gruppe å satse på. Både Ving og Star Tour har egne konsepter for denne gruppen. Ving kaller sitt konsept Sunprime. Dette er hoteller kun for voksne, og du kan velge mellom forskjellige kategorier: golf, spa & velvære, basseng & strand, for å nevne noen.

Star Tours konsept heter Blue Selection. Også her er det snakk om hotell av høy klasse, med det selskapet kaller "voksen stil", spa og velværesenter, og flotte bassengområder.