MERE RØDT: Fargene blir mer rødlige i lufta, forteller designer Hella Jongerius til DinSide. Foto: KLM
MERE RØDT: Fargene blir mer rødlige i lufta, forteller designer Hella Jongerius til DinSide. Foto: KLMVis mer

Dette endrer seg i lufta

Det er ikke bare smaken som endrer seg i lufta.

Det er ikke bare smak og hørsel som påvirkes av høyden og andre ting når du flyr - også oppfattelsen av farger påvirkes av høyden.

Blir rødlig over skyene

Den danske designeren Hella Jongerius har designet interiøret i den nye businessklassen til KLM. DinSide var i Amsterdam for å se på de nye liggesetene og det nye interiøret, da det ble lansert rett før påske. Jongerius er kjent for sitt arbeide med tekstiler, interiør og møbler, men har aldri tidligere jobbet med flyinteriør.

Hun forteller at dette har vært en skikkelig utfordring, både fordi det har vært mye nytt å tenke på i forhold til de begrensningene som ligger i at det er en flykabin - og andre ting, som farger på interiøret.

Hella Jongerius. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


– Lyset og høyden påvirker fargene. Lyset er totalt anderledes over skyene, og mange av fargene blir veldig rødlige over skyene. Det er ting vi har jobbet mye med, i utvelgelsen av fargene, sier Hella Jongerius til DinSide.

Etter nøye uttesting av ulike farger og fargenyanser i luften, endte Jongerius opp med seter i fem ulike fargenyanser for businessklassekabinen hos KLM. I tillegg til at de da har tatt hensyn til at fargene endrer seg når flyet kommer opp i marsjhøyde, har de valgt ulike farger på setene også for å forsterke følelsen hos passasjerene av å ha sin helt egen plass.

Blått i bunn og grunn

Grunnfargen ombord de fleste fly er imidlertid blå. Det er også grunnfargen Jongerius har brukt i det nye designet til KLM.

Fargeekspert Karl Rydberg uttalte nylig på et fargeseminar i Oslo at blå er en beroligende farge, som ofte blir benyttet i omgivelser hvor man ønsker at folk forholder seg rolig. Han sa også at blått ofte sees i kollektive miljøer, der det brukes til å roe ned stressede folkemengder.

Smaksløkene endrer seg også i lufta. Her eksempel på flymat fra Turkish Airlines, som ble kåret til å ha den beste flymaten i 2012. Foto: Turkish Airlines Vis mer


Smak til med sur-søtt eller alkohol

Det er mer enn fargen som endrer seg med høyde over havet - også smaken endrer seg i lufta. Vi har tidligere skrevet om at smaksløkene endrer seg når man flyr - noe som selvsagt er utfordrende når det kommer til flymaten.

Ifølge Jonnie og Therese Boer, kjente nederlandske kokker som er ansvarlige for menyen ombord KLMs businessklasse, er det imidlertid noen triks de kan ty til for å bevare smaken bedre i lufta.

– Det er vanskelig, men det er ting du kan gjøre. Man kan legge ting i sursøtt, da bevares smaken bedre i lufta. Alkohol er også bra til å bevare smaken i lufta, forteller Jonnie og Therese Boer.

Alexander Lund, som har ansvar for drikke og mat i SAS, har tidligere uttalt til DinSide at chili er blant de få ingrediensene som ikke endrer smak, verken i luften eller på bakken.

Flymaten er 81 prosent dyrere ombord enn i butikken

Må ha fruktigere vin

Ettersom smaksløkene blir påvirket av lufttrykket, er det selvsagt ikke kun det du spiser som vil påvirkes av høydemeter, men også det du drikker.

– Trykket i lufta er annerledes, noe som påvirker karakteren på vinen, sier Hubrecht Duijker under en presentasjon av KLMs ombordtilbud i Amsterdam.

Dujker er kjent for sine vinkunnskaper i Nederland, og har vært med på å velge vinene du får ombord hos KLM.

– Man får tørrere munn i lufta, så vinen må ha mer fruktighet, mer tanniner, forteller Duijker.