De fleste vil betale ekstra for ekstra beinplass. Noen vil også gjerne ha tilgang til et eget toalett, og betaler gjerne ekstra for det. Foto: Per Ervland
De fleste vil betale ekstra for ekstra beinplass. Noen vil også gjerne ha tilgang til et eget toalett, og betaler gjerne ekstra for det. Foto: Per ErvlandVis mer

Dette betaler vi gjerne ekstra for

Noen vil gjerne spandere noen kroner for å disponere sitt eget toalett om bord. De fleste vil imidlertid betale ekstra for ekstra beinplass.

Vi er etterhvert vant til at vi må betale ekstra for ulike bekvemmeligheter og tjenester i forbindelse med flyreisen. Mens noen selskaper inkluderer ytelser som bagasje og seteplassering, er det andre selskaper som tar mer betalt dersom du ønsker å benytte deg av disse ytelsene.

Ifølge en reiseundersøkelse fra Ticket, sier 41 prosent at de kan tenke seg å betale ekstra for ekstra benplass.

Ryanair er et av lavprisselskapene som har fått mye pepper når det kommer til ekstraavgifter.

Populært å oppgradere

Én ting er å si i en reiseundersøkelse hva man kan tenke seg å betale ekstra for, en annen ting er hva folk faktisk gjør, når det kommer til stykket.

Ifølge Ellen Wolf, markeds- og administrasjonssjef i Ticket Feriereiser, er imidlertid ekstra beinplass et populært tilvalg som veldig mange faktisk kjøper.

Det er også mange som oppgraderer billetten og betaler ekstra for en pakke med bekvemmeligheter. Ifølge Wolf er det blitt stadig mer populært å kjøpe charterselskapenes plus-pakker for flyreisen, eller å oppgradere flybilletten hos ruteflyselskapene.

– Vi ser at det er mange som oppgraderer til plus-billetter. Da får de sitte foran gardinen på flyet, det er egen innsjekk, de kan benytte fasttrack i sikkerhetskontrollen, de kan benytte seg av loungen, og man får mat om bord på flyet, og drikke til maten er inkludert, sa Wolf til DinSide tidligere i år.

Dette vil vi betale ekstra for

Ryanair har fått mye kritikk for sine ulike gebyrer, eksempelvis innsjekkingsgebyr, gebyr for å skrive ut billetten og gebyrer for prioritert innsjekk.

Les også: Derfor tjener Ryanair penger


I reisevaneundersøkelsen, utført av Response Analyse og som omfatter drøye 1.000 nordmenn i et tilfeldig utvalg, har man spurt hva man kan tenke seg å betale ekstra for på selve flyreisen. Som tidligere nevnt, vil 41 prosent betale ekstra for god beinplass. Men hele 32 prosent svarer at de ikke vil betale ekstra for noenting!

Dette vil vi betale ekstra for:

  1. 41 prosent: God beinplass
  2. 32 prosent: Jeg vil ikke betale ekstra for noenting
  3. 18 prosent: Wi-Fi
  4. 13 prosent: Barnefri sone
  5. 11 prosent: Á la carte-meny
  6. 11 prosent: Egen TV
  7. 7 prosent: Plass i cockpit
  8. 5 prosent: Eget toalett
  9. 5 prosent: Seng
  10. 5 prosent: En egen bar der man kan bestille drinker
– Eget toalett, vil folk faktisk ha et eget toalett ombord?

– Noen mener nok sitt helt eget toalett, men andre mener sitt eget toalett for de som sitter foran gardinen. Hvis du kjøper deg opp på flyet, vil du gjerne ha tilgang til ditt helt eget toalett for de som har kjøpt seg opp, det kan bli ganske lang kø dersom dette toalettet skal deles på alle de andre også, sier Wolf til DinSide.

Ryanair - igjen - har endog foreslått å fjerne flytoalettet, eller at du skal betale for å kunne benytte toalettet ombord!

Hva mener du? Hva betaler du gjerne ekstra for, på flyreisen? Si din mening i debatten nedenfor.

Myndighetspålagte versus egengenererte avgifter

Man skiller gjerne mellom gebyrene og avgiftene som myndighetene har pålagt selskapene å spesifisere i en bestilling, og de gebyrene som selskapet selv legger på tjenester de kan yte overfor kunden.

Myndighetspålagte gebyrer er spesifisert i billettprisen, men skal være inkludert i den annonserte billettprisen. Gebyrene som flyselskapene selv fastsetter, kommer på toppen av annonsert billettpris.

Gebyrene som irriterer kundene mest, er ifølge Wolf bagasjegebyrer og gebyr for setereservasjoner.

– Det er nok mange som er irritert for bagasjegebyr og også at ikke serereservasjon er inkludert i billettprisen. Generelt ser vi at jo mer som er inkludert, jo mer fornøyd er kunden, sa Wolf til DinSide.

Norwegian: Fly-wifi vil fortsatt være gratis

Ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS, er de gebyrene som passasjerer betaler hyppigst, betaling for tjenester som nær sagt alle har behov for eller ønsker på en reise, som gebyr for innsjekking, seteplassering og bagasjeforsendelse.

– SAS har valgt som policy å inkludere disse tjenestene i billettprisen, nettopp fordi det er svært alminnelige tjenester som vi selv leverer, og som de aller fleste reisende benytter seg av på en reise. Som eksempel finner vi det ikke særlig omtenksomt å ta ekstra betalt for at en mor skal være garantert å sitte sammen med sitt barn. Det bør være en selvfølge, har Johansen uttalt til DinSide.

Det gebyret SAS-kunder betaler hyppist, er for kolli nummer to:

– Hos SAS er det mange reisende som også har inkludert to kolli fribagasje i billetten, men de som ikke har det, må betale for kolli nummer to. Det er dette gebyret som vi "selger" mest av, selv om hele 92 prosent av de som har bagasje til innsjekking reiser med kun ett kolli, forteller Johansen.

Hva mener du? Hva betaler du gjerne ekstra for, på flyreisen? Si din mening i debatten nedenfor.

Artikkelen ble første gang publisert i mars 2013.