ALLE OVERLEVDE: 15. januar 2009 måtte US Airways Flight 1549 nødlande i Hudsonelva like etter takeoff. Alle 155 ombord overlevde. Foto: Scanpix
ALLE OVERLEVDE: 15. januar 2009 måtte US Airways Flight 1549 nødlande i Hudsonelva like etter takeoff. Alle 155 ombord overlevde. Foto: ScanpixVis mer

Dette avgjør om du overlever eller dør i flystyrt

95 prosent overlever. Her er noen av årsakene til at de fleste overleverer i en flystyrt.

Av Linn Merete Rognø

Vesna Vulović, flyvertinne om bord på JAT Flight 367, er beviset på at det ikke finnes noen garanti for om man overlever eller dør i en flystyrt.

- Hun befant seg midt i flyet da en bombeeksplosjon ødela denne DC-9-31, et tomotors jetpassasjerfly, i en høyde på 10 000 meter. Hun ble funnet skadet, men i live på bakken. Alle de øvrige passasjerene omkom i styrten.

HVORDAN FLYET STYRTER HAR MYE Å SI FOR OM DU OVERLEVER: - En kan dele en flystyrt opp i flere faser, hvor både selve sammenstøtet, fartsreduksjonen og tiden etter ulykken er momenter som har betydning for overlevelse, forteller jo Bjørn Skatval, pilot og ansvarlig for flysikkerhet i Norsk Flygerforbund Foto: Privat Vis mer


Det forteller Jo Bjørn Skatval, pilot og ansvarlig for flysikkerhet i Norsk Flygerforbund.

En annen hendelse som viser at garantien for overlevelse eller død er usikker, var da en businessjet fikk stopp på begge motorene midt over Atlanteren:

- Passasjerene fikk beskjed om å forberede seg på en nødlanding på havet, såkalt ditching. En passasjer nektet å etterkomme sikkerhetstiltakene da han mente at han skulle dø allikevel. Da de andre ombord etter styrten kunne klatre opp i et skip i Atlanteren, våt men uskadet, måtte han heises ombord, sterkt skadet, sier Skatval videre.

Høy sannsynlighet for å overleve

Selv om det er umulig å spå utfallet av en flystyrt, kan Skatval likevel berolige de engstelige om at sannsynligheten for å overleve et havari er høy:

- I henhold til Nord-amerikanske tall fra NTSB, USAs havarikommisjon, som europeisk luftfart er sammenlignbar med, er det 95 prosent sjanse for å overleve i en flyulykke, sier han.

Ifølge PlaneCrashInfo.com var sjansen for overlevelse i dødsulykker med luftfartøyer med ti passasjerer eller flere, 24 prosent på 2000-tallet. For øvrig det samme tallet som på 1950-tallet.

MIKROSKOPISK SJANSE FOR FLYSTYRT: - Sannsynligheten for å oppleve en flystyrt er mikroskopisk., sier presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian. Foto: Norwegian Vis mer


Strenge sikkerhetsrutiner

Om du frykter å havne i en flyulykke neste gang du er oppe i luften, kan presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian informere om at du ikke har særlig grunn til å bekymre deg.

- Sannsynligheten for å oppleve en flystyrt er mikroskopisk. Fly er det absolutt sikreste transportmidlet som finnes om man ser på antall ulykker sammenlignet med bil, tog og båt, sier Jacobsson.

Flyselskapene har særdeles strenge sikkerhetskrav- og rutiner som de skal gjennomføre kontinuerlig.

STRENGE RUTINER: Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS forteller at det er en lav terskel på hvilke forhold som skal rapporteres om under de hyppige sikkerhetssjekkene som foretas av flyselskapene. Foto: SAS Vis mer


Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS forteller at flyselskapet gjennomfører et omfattende sikkerhetsarbeid.

- Det hele er bygget på en føre var-struktur av læring, gjennom en god sikkerhetskultur hvor det er en lav terskel på hvilke forhold som skal rapporteres, sier Johansen.

Dødsutfall beror på styrt-situasjonen

Om en flystyrt får et dødelig utfall, eller om passasjerene overlever, vil være avhengig av hvor kontrollerbart luftfartøyet er, opplyser Skatval.

I hvor stor grad crewet er klar over faresituasjonen kan også ha betydning for valg av landingssted.

En kan dele en flystyrt opp i flere faser, hvor både selve sammenstøtet, fartsreduksjonen og tiden etter ulykken er momenter som har betydning for overlevelse, forteller han.

Også vær, omgivelser og sted er noen av tilleggsfaktorene som må tas med i beregningen.

- Det kan være stor forskjell på å styrte på en flyplass, som for eksempel Air Asiana Flight 214 på SFO gjorde, eller den beryktede ulykken i Andes-fjellene hvor hjelpen tok veldig lang tid, sier Skatval.

Hva med deg?

Kjenner du noen som har vært i en flyulykke? (Avsluttet)
Nei, heldigvis ikke(85%) 2021
Ja, det var en alvorlig ulykke(11%) 252
Ja, men ingen ble skadet(4%) 100
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Sistnevnte ulykken ble for øvrig filmatisert i «Alive» fra 1993.

Jacobbson bekrefter Skatvals informasjon:

- Om du skulle rammes av en flyulykke, så kommer det helt an på hvordan flyet havarerer om du overlever eller ikke, sier hun.

Å fly i dårlig vær vil kunne gi ulike utfordringer basert på sesong og breddegrader, ifølge Skatval.

- Allikevel er værstatistikk godt dokumentert, og både konstruktører av luftfartøy, landingsplasser og rullebaner baserer seg på slike erfaringer. Både lufttrafikktjenesten og piloter har klare begrensninger som ligger godt innenfor det som skal være trygge operasjoner, sier han.

Likevel:

- Trygt trenger dog ikke bestandig å bety behagelig, det kan innebære kraftig risting, harde landinger og bråe oppbremsinger, understreker Skatval.

Derfor er du redd

Du trenger nødvendigvis ikke ha flyskrekk for å av og til kjenne på en viss redsel når du er ute og flyr, mener Jacobsson:

- De som er redde for å fly er trolig redde på grunn av kombinasjonen av flere ting. Det er unaturlig for mennesker å fly, og det skaper en viss usikkerhet. Videre så har man ingen kontroll når man flyr ettersom man er helt i hendene på pilotene som styrer flyet, forklarer hun.

Skatval mener også at det kan være mange årsaker til at man føler seg redd i ny og ne:

- Årsakene kan være både rasjonelle og irrasjonelle. I utgangspunktet er vel neppe noen redde for å fly, eller å sitte inne i en kabin. Men hendelser, selvopplevde eller fortalte, kan få tankene, ofte ubevisst, til å løpe. For eksempel opplever enkelte mennesker flyving som negativt etter å ha fått egne barn, mener han.


Slik kan du håndtere flyskrekken

Om du virkelig er livredd og kjenner på en sterk flyskrekk, er det likevel mulig å vinne over frykten hvis du tar til deg tips og råd som kan hjelpe deg:

- Kunnskap og forståelse av både sin egen reaksjon og hvordan en flytur foregår, vil være greit å skaffe seg. Å reise med fly er blitt så vanlig at å delta på et flyskrekkurs vil absolutt være en god investering for mange, anbefaler Skatval.

Det er ulike former for flyskrekk, så det er viktig å kunne snakke om hva en egentlig er ukomfortabel med, mener han.

- Mange kan jo kjenne på en klaustrofobisk følelse i kabinen, mens for enkelte er det vanskelig å stole på at andre fører fartøyet trygt. Tidligere fløy vi pilotene ofte med åpen dør mellom cockpit og kabinen, men nå er jo dette ikke en mulighet, sier Skatval videre.

Han mener at å skaffe seg korrekt viten som at det er en tjuemilliontedels sjanse for å bli involvert i en flystyrt, kan hjelpe mange å tenke rasjonelt.

- Er man redd for at flyet ramler ned, kan det også sette ting i riktig perspektiv når man får vite at uten motorkraft kan flyet glidefly. Et passasjerfly midt i mellom Værnes og Gardermoen kan gli fra marsjhøyde til begge flyplassene og lande, opplyser Skatval.

Samtidig mener han at det alltid kan være greit å gi beskjed til kabinpersonalet om at man ikke er så glad i å fly.

- Hvis de har anledning kan det også være mulighet for å hilse på pilotene, se inn i cockpit og utveksle erfaringer, forventninger og spørsmål før avgang. Men å prøve å behandle flyskrekken med rusmidler, må unngås, råder han.

Les mer:
Flytrøbbel? Dette har du krav på
Seks ting du ikke bør ha i kofferten
Derfor kan du ikke åpne flydøra under flyvning