En av grunnene til at Ryanair tjener penger, er at de utnytter mange reklameflater som andre selskaper ikke får penger for. Foto: Wikimedia Commons
En av grunnene til at Ryanair tjener penger, er at de utnytter mange reklameflater som andre selskaper ikke får penger for. Foto: Wikimedia CommonsVis mer

Derfor tjener Ryanair penger

Får skryt av flyanalytiker.

Ryanair er berømt - og beryktet - for sine mange merkelige utspill. Mange handler om hvordan flyselskapet kan ta mer betalt for andre ting enn billettene, som å kreve penger for at du skal få lest om bord-
magasinet elektronisk
, eller ta betalt for at du skal få gå først om bord - sammen med opp til 89 andre passasjerer. Det handler også om hvordan de kan kutte kostnader, for eksempel ved å be de ansatte om å passe vekta eller få de reisende til å droppe bagasje.

Alt dette og mer til er også forklaringen på Ryanairs økonomiske suksess, mener flyanalytiker.

Ryanair setter opp prisene igjen

Tjener penger selv når passasjertallet går ned

For selv om også Ryanair opplever lavere passasjertall i et økonomisk turbulent Europa, så tjener de fortsatt mye penger. Ifølge Aftonbladet tjener selskapet 596 millioner euro, ti prosent mer enn for ett år siden og mye mer enn hva bransjen hadde trodd de skulle klare.

– Ryanair gjør en fantastisk jobb med å holde kostnadene nede. Samtidig har de inntekter fra mange hold, blant annet fra reklame på egen nettside, sier flyanalytiker Anders Lidman fra konsulentselskapet Aeropol til Aftonbladet.

Det siste fra selskapet i ekstrainntekts-gaten nå, er å tilby ytterligere to seterader for reservering av plasser. Tidligere har passasjerer kunnet reservere seter på radene 1,2, 16 og 17. Nå kan også plasser på seteradene 5 og 15 reserveres. Selvsagt mot en kostnad - i dette tilfellet fra ti euro/pund hver vei. Prisen inkluderer prioritert boarding, som ellers kan bestilles for halve prisen om du ikke ønsker fast seteplass.

Guide: Slik unngår du Ryanairs avgifter

Effektive fly

I likhet med Norwegian satser også Ryanair på effektive fly som blir byttet før de blir for gamle. Også det et viktig grep for å sikre lønnsomhet, ifølge flyanalytikeren.

SAS har fått mye tyn for sin aldrende flypark, men fornyer seg også i disse dager.

– SAS er inne i en utskiftningsfase nå for de kommende fem-seks år, hvor 55 fly skal skiftes ut til fordel for nyere fly. Denne utskiftningen skjer nå løpende, fortalte Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide i sommer.

Men det holder neppe for selskapet, som forrige uke varslet både salg av underliggende virksomheter, og kutt, for å bedre økonomien. Mer om dette hos Aftenposten.

Les også: Norwegian-sjefen spår flere flykonkurser