<b>PRESSES PÅ PLASS:</b> Døren kan ikke åpnes i luften, her er grunnen. Foto: KRISTIN SØRDAL
PRESSES PÅ PLASS: Døren kan ikke åpnes i luften, her er grunnen. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Derfor kan man ikke åpne flydørene i lufta

Sjekk forklaringen.

Dinside har vært med på flysikkerhetskurs hos både Ryanair og SAS. På Gardermoen får vi blant annet vite hvorfor flybesetningen hilser på passasjerene ved ankomst (nei, høflighet er ikke den viktigste grunnen). Og på Stansted utenfor London, har vi blitt med på flysimulator-trening slik pilotene gjør det.

Der fikk vi også vite mer om flydørene, som er et lite, men interessant kapittel for seg.

Les også: Dyrt å «falle for fristelsen» å åpne nødutgangen uten grunn

Har du noen gang lurt på om det faktisk går an å åpne flydørene mens flyet er i lufta? En velkjent katastrofe-flyfilm-klisje dette, men den er altså ikke hentet fra virkeligheten.

I den korte filmen nedenfor får du demonstrert hvordan dørene åpner inn i kabinen, hvordan de holder seg på plass i åpen posisjon selv om det blåser på utsiden, og ikke minst forklaringen på hvorfor de ikke lar seg åpne når flyet først er i lufta:

Slik virker flydørene (og kan de egentlig åpnes i lufta?) (videoen har lyd):

«Armed doors»?

EVAKUERINGSSKLIE: Skliene er koblet til dørene, og når disse er aktivert, vil skliene blåse seg opp automatisk når dørene åpnes. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Det er også et annet sikkerhetsmoment som er knyttet til hoveddørene, og det er evakueringssklier.

Når dørene lukkes før avreise, armeres også evakueringsskliene. Du har kanskje hørt flypersonalet si noe sånt som «armed slides/armed doors» eller liknende - og da bekrefter de at skliene er armert. Det vil si at dersom dørene da åpnes ureglementert, altså ved en nødsituasjon, vil evakueringsskliene automatisk aktiveres og blåses opp.

Ved en normal flyvning, må skliene deaktiveres - «disarmed slides/doors» - før dørene åpnes.

Foten først gjennom nødutgangen

Videoen ovenfor viser hvordan flyets hoveddører åpnes. Dette er ganske tungt, selv når flyet er på bakken og trykket er utlignet. Men ved en nødsituasjon, kan du også evakuere via nødutgangene. Tungt det også, og derav begrensningene på hvem som får sitte ved disse dørene.

Dersom du har sittet ved nødutgangene på en flyreise, har du blitt forklart hvordan disse skal åpnes. Du kan også se hvordan det skjer, i denne videoen:

Reiseomkostningene til videoreportasjen fra Ryanairs avdeling er dekket av flyselskapet. Les mer her