SAS er inne i en krise. En snuoperasjon er tvingende nødvendig. Foto: Colourbox
SAS er inne i en krise. En snuoperasjon er tvingende nødvendig. Foto: ColourboxVis mer

Derfor har SAS problemer

KOMMENTAR: SAS kan med enkle grep bli mer attraktiv for passasjerene, men aller viktigst er det at de ansatte lemper på kravene.

Onsdag 12. august kom nyheten om at SAS-gruppen tapte én milliard kroner i andre kvartal (april-juni). Det kom ikke som noen bombe, men det er ingen hyggelig nyhet, uansett.

SAS varsler at opp mot 1.500 ansatte må gå i forbindelse med fremtidige sparetiltak og restrukturering av selskapet for å få det til å overleve i den stadig tøffere konkurransen i lufta. For de ansatte som får bli, venter antageligvis lønnskutt på 10-20 prosent. Det er i hvert fall det SAS-ledelsen ønsker seg, skriver e24.no.

Jeg har ingenting imot SAS. Jeg har aldri hatt en eneste kjip opplevelse med selskapet. Trass i flere vanskelige år, er SAS i mitt hode fortsatt en sterk merkevare. Det er leit at selskapet ikke går bedre.

Stine Okkelmo er reiseredaktør i DinSide. Foto: Per Ervland Vis mer


Det vil være synd om SAS går dukken. Siden de skandinaviske statene er hovedeiere er det mange som mener at dette uansett ikke vil skje, fordi de vil gå inn og redde selskapet uansett, og at det er derfor selskapet har blitt drevet så dårlig. Men skulle det skje, vil det imidlertid neppe medføre at Norwegian nærmest får monopol på innenrikstrafikken (og for så vidt utenrikstrafikken) her i landet. En utenlandsk konkurrent vil garantert dukke opp og kapre markedsandeler. Ryanair har for eksempel uttrykt at det kunne være interessert i å satse mer i Norge, også med innenriksflyvninger. Selskapet etablerer som kjent en rekke utenlandsruter fra Rygge flyplass denne høsten.

Men tilbake til SAS. Hva er det selskapet gjør galt? Nei, det er ikke det eneste store flyselskapet som mister passasjerer, men mens andre europeiske selskap som KLM og Lufthansa mistet rundt fem prosent av passasjerene, mistet SAS rundt 16 prosent i andre kvartal i år, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det er skumle tall. Så hvorfor flykter passasjerene?

Den enkle grunnen er rett og slett at SAS ikke klarer å konkurrere på pris. Flyreisende oppfatter ikke SAS som et selskap med rimelige billetter, selv om rett skal være rett, og SAS i en del tilfeller faktisk ER rimeligere enn konkurrentene når alle deres ekstrakostnader er medregnet.

En annen grunn er at bestillingssystemet er lite kundevennlig. Mange flyreisende er ikke så avhengig av å reise på en bestemt dato, og vil derfor gjerne sjekke prisene på flere datoer for å finne laveste. Mens Norwegians lavpriskalender gjør jobben lett som en lek, er SAS' kalender noe helt annet.

Forvirrende nok er det enkelte ganger en slags lavpriskalender som viser laveste pris for den aktuelle måneden som kommer opp. Andre ganger får du bare opp billettprisene for valgte dato, og dagen før og etter. Det virker nærmest tilfeldig når du får fremvist den store billettkalenderen, og når du får fremvist den mindre. SAS burde umiddelbart lage en lavpriskalender som faktisk fungerer slik vi flyreisende vil ha den. Da er det i mye større grad aktuelt å sjekke ut SAS' tilbud.

Så var det dette med mat og drikke ombord. SAS har for lengst kuttet matservering ombord til alle bortsett fra business- og economy extra-passasjerer på kortdistanseturer, noe gigantselskapet British Airways først nå går inn for. For min del kan de godt kutte gratisfrokosten de serverer på alle innenriksflyvninger før klokken ni. Den koster sikkert en del penger, og det er vel et fåtall av passasjerene som synes seige rundstykker og sur appelsinjuice er stas. Mye bedre å kjøpe med seg noe på flyplassen, eller spise frokost før man går ombord.

En annen ting er vel at SAS burde se på hvor populær businessklassen egentlig er på kortere flyturer. På businessklasse er det nemlig alltid matservering. Trengs dette tilbudet, eller klarer forretningsreisende seg med economy extra? Er det kanskje penger å spare på å oppgradere economy extra litt, og droppe hele businessklassen?

SAS' største problem er imidlertid de ansatte. 39 fagforeninger skriker opp hver gang det skal skje endringer. Fagforeninger er bra å ha, men det er viktig at de faktisk tar til etterretning hvilken situasjon selskapet er i. Hvis ikke graver de sin egen grav.

SAS har allerede avskjediget 1.000 ansatte. Når det gjelder kabinpersonalet, har det stort sett gått ut over de unge og nyansatte. Igjen sitter de gamle traverne som i gode tider har fremforhandlet gunstige ordninger som nå gjør at SAS blør verre enn det burde. Nå vil SAS' ledelse altså ha lønnskutt på 10-20 prosent. Dersom ikke norske og danske ansatte går med på det, har ledelsen sagt at det kan bli aktuelt å bare ha svenske ansatte, fordi disse har lavere lønninger.

Et lite eksempel på hvordan arbeidsforholdene er, som jeg har fra en kjenner som jobbet som kabinansatt for det danske delen av selskapet, er at SAS' kabinansatte sitter og leser blader og slapper av, mens innleid renholdspersonale går gjennom flyet og rydder og vasker. Snutiden til SAS er på rundt en time. Hun forteller at situasjonen er en helt annen i lavprisselskapene. Der rydder kabinansatte selv i kabinen, og dersom det trengs, vasker de flyet mellom avgangene (noe som er helt utenkelig for SAS' kabinansatte, ifølge henne). Snutiden til de fleste lavprisselskaper er dermed nede i en halvtime. Og det er som Ryanairsjef Michael O'Leary har sagt: - Det er bare når flyene er i lufta at vi tjener penger.

Jeg er veldig glad det ikke er jeg som sitter i SAS-ledelsen og skal prøve å få selskapet opp i cruicehøyde igjen. Men jeg håper virkelig de klarer det. Forsvinner SAS, vil det være et tap for oss flypassasjerer. I mine øyne står og faller dette på de ansattes evne til å "wake up and smell the coffee". Ikke bare servere den til passasjerene.

Hva mener du om SAS og situasjonen selskapet er i? Skriv i debattforumet.