Det er gode grunner til reglene om bord, selv om mange ikke tenker på hvorfor i hverdagen. Foto: Kristin Sørdal
Det er gode grunner til reglene om bord, selv om mange ikke tenker på hvorfor i hverdagen. Foto: Kristin SørdalVis mer

Derfor gjør de slik på flyreisen

Fem fakta du kanskje ikke har tenkt på om flysikkerhet.

Det er sikkert lenge siden du har fulgt nøye med på de kabinansattes sikkerhetsdemonstrasjoner, lest sikkerhetsbrosjyren i stollommen foran deg, eller sett på animasjonsfilmen som forklarer hvor nødutgangene er.

Kanskje er det like lenge siden du har tenkt over hvorfor selskapene informerer som de gjør, og praktiserer relativt likelydende regler uansett fly og selskap.

Sikkerhetsdemonstrasjonen du får med deg: Se SAS rappe om bord

1: Derfor må du ha hendene over hodet

Ett av bildene i sikkerhetsbrosjyren viser hvordan du skal sitte ved en eventuell nødlanding. Bøy hodet fremover, og ha hendene på eller under lårene, eller over hodet. Får du plass er over hodet det beste alternativet, så beskytter du deg samtidig mot ting som kan falle ovenfra. Det er også smart å beskytte den hånden du bruker mest med den du bruker minst - altså legge venstre øverst om du er høyrehendt og omvendt. Slik at du er bedre i stand til å komme komme deg løs selv dersom en ulykke skulle skje.

Velg sete: Her sitter du sikreste i flyet og her er setene som er kjipest å reise på

2: Flere grunner til å rette ryggen

Det er også på grunn av at alle skal kunne sitte i sikkerhetsposisjon, samt lettere komme løs, at seteryggene skal rettes opp før landing og avgang. Det er imidlertid ikke bare da du bør la seteryggen stå rett:

Derfor bør du ikke legge ned seteryggen

3: Åpne alle kanaler

Vanligvis blir du bedt om å ta av hodetelefoner under landing, og ingen underholdningssystemer vil vise film eller sende lyd under avgang og landing. Det er for at flest mulig skal være oppmerksomme på beskjeder, og om noe spesielt skjer.

Det er også årsaken til at lysene blir dimmet. Ved å dempe lysene slik at øynene venner seg til lysnivået utenfor flyet, blir det lettere for passasjerene og de kabinansatte å ta seg frem dersom flyet må nødlande/evakueres. Vinduene skal også være uskjermet, slik at lys slipper inn, passasjerer og ansatte er sikret utsyn, og eventuelle redningsmannskaper kan se inn fra utsiden.

Dreamliners nye vinduer dimmes med et knappetrykk

4: Pilotene får ikke spise det samme

Ganske logisk, egentlig, men kanskje ikke noe så mange tenker over. Flyets piloter får faktisk ikke lov å spise det samme på lengre turer. Det vil si - ingenting i lovverket hindrer to piloter å innta identiske måltider, men både SAS og Norwegian bekrefter at de praktiserer denne regelen.

– Vi har beskrevet i regelverk at pilotene skal spise regulære måltider og være påpasselig med at de får i seg næring. Det skal aldri skal gå over seks timer før de spiser, fordi de skal være fullt årvåken når de er på jobb, forklarte Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS til DinSide i fjor.

Mer: Pilotene får ulik mat

5: Du må fortsatt slå av

Flyet er omtrent det eneste stedet hvor du må skru mobilen helt av. Men hvis det hadde vært så farlig at mobiltelefonen var på, hadde flyselskaper virkelig overlatt den sikkerheten helt og holdent til passasjerene?

Ifølge USA Today har flyingeniør Dave Carson hos Boeing bekreftet at alle enheter med batterier, som mobil, lesebrett, bærbare PC-er og spillkonsoller i teorien kan påvirke instrumentene i cockpit.

Dermed er det fortsatt slik at du blir bedt om å skru av alt ved start og landing. Underveis har det imidlertid skjedd mye, og stadig flere passasjerer får nå tilgang til WiFi under flyturen. For å teste WiFi om bord, bruker forøvrig Boeing poteter - mer om det her.

Flest ulykker under innflygning