<b>KOM IKKE BAGASJEN NÅR DEN SKULLE?</b> Hvis du må mellomlande øker sjansene for at du ikke får bagasjen ved ankomst. Foto: Per Ervland
KOM IKKE BAGASJEN NÅR DEN SKULLE? Hvis du må mellomlande øker sjansene for at du ikke får bagasjen ved ankomst. Foto: Per ErvlandVis mer

Derfor blir bagasjen forsinket

Flybytte? Da øker sjansene for forsinket bagasje.

I fjor ble 25,8 millioner kofferter forsinket. Over halvparten av disse tilfellene skjedde i forbindelse med flyskifte, ifølge check-in.dk

Selv om 25,8 millioner kofferter er mye, er det likevel lite med tanke på at 2,87 milliarder passasjerer reiste i fjor. Det var i gjennomsnitt 8,99 forsinket, skadet eller tapt bagasje per 1.000 passasjer, noe som betyr at 99 prosent av alle kofferter kom frem til riktig tid, viser SITA's baggage report 2012.

I gjennomsnitt vil altså ni kollier per 1.000 passasjer bli forsinket i løpet av et år. Fjoråret er også en forbedring på 20,3 prosent i forhold til året før, da 32,3 millioner kolli forsvant.

Årsakskoder og fordeling av tapt bagasje 2011
ÅrskodeFordeling i prosent
Bagasjefeilsending53 prosent
Ikke lastet på flyet15 prosent
Flyplass/toll/vær/ vekt-volum begrensninger7 prosent
Lastet i feil fly5 prosent
Feillevering på ankomstlufthavn4 prosent
Feil bagasjetag3 prosent


Les også: Advarer mot å legge nøklene i kofferten

650.000 kolli forsvinner helt

Uregelmessigheter rundt bagasjehåndtering kan deles inn i tre hovedgrupper. I 85,6 prosent av tilfellene er det snakk om forsinket bagasje, mens 11,9 prosent handler om ødelagt bagasje. 2,5 prosent av de rapporterte tilfellene dreier seg om tapt eller stjålet bagasje. Hvert år forsvinner 650.000 kolli fra flyplassen.

Det er handlingselskapene som håndterer bagasjen på oppdrag for flyselskapene, mens flyplassene stiller med bagasjebåndet.

– Bagasjen er flyselskapenes ansvar. De snurrer på båndet til båndet stopper og så er det flyselskapene som sørger å ta opp sine passasjerers bagasje, sier Jo Kobro, tidligere informasjonssjef på Oslo Lufthavn, til DinSide.

Derfor kom ikke kofferten - sjekk hvorfor

Slik sporer de opp bagasjen din

Hva skjer med bagasje som ikke blir hentet og hvor lenge får den snurre på båndet?

– Uavhentet bagasje blir tatt hånd om og registrert inn i det verdensomspennende bagasjesystemet "Worldtracer". Dette systemet "matcher" savnet og funnet bagasje. Viktige elementer er da navn, bagasjekvitteringsnummer, utseende, andre tegn og innhold, sier Ole-Andreas Gundersen, manager for salg, service og passasjer i handlingselskapet Norport, i en epost til DinSide.

Han forteller at det foretas en inspeksjon av bagasjebåndet etter hver flyankomst og at bagasjen lagres på egne kontorer/avdelinger ved "ankomstservice".

– Dersom det ikke lykkes å finne eier innen fem dager, sendes den til flyselskapenes hovedkontorer og deres "Central baggage office". Dette er likt for de aller fleste flyselskaper i hele verden, og det er internasjonale standarder for dette, opplyser Gundersen.

– Hva skjer med sporing av bagasje?

– Alle som savner sin bagasje får dette lagt inn i Worldtracer. Det er standardkoder og likt i hele verden. Man beskriver sin bagasje og innhold, kjennemerker og så videre. Her registrerer man navn, adresse, reiseruter. En sort trillekoffert av myk type vil for eksempel ha en kode som er: BK22HWX. Alt som blir funnet blir også registrert på samme måte. Systemet vil da matche, og man får mange ulike forslag fra systemet. Du får da graderte svar på prosent hvor stor mulighet det er for at det er din bagasje som er funnet. 100 prosent match er eksakt tag-nummer, forklarer Gundersen i Norport.

For tiden tilbyr også de fleste selskaper passasjerene direkte internett tilgang til sin egen fil, slik at man kan følge søket.

Les også: Forsikringsbransjen har økt sine utbetalinger på grunn av tapt og forsinket bagasje