<b>MEST PUNKTLIG, MEN:</b> Noen ganger oppstår det forsinkelser i SAS. Se hva som er årsaken til dette.  Foto: SAS.no
MEST PUNKTLIG, MEN: Noen ganger oppstår det forsinkelser i SAS. Se hva som er årsaken til dette. Foto: SAS.noVis mer

Derfor ble SAS forsinket i fjor

Her er årsaken til selskapets flyforsinkelser. SAS avslører.

Selv om SAS nylig ble kåret til årets mest punktlige flyselskap tredje år på rad av FlightStats.com, oppstår det likevel forsinkelser innimellom.

For at flyselskapet skal ivareta denne tittelen og være på tiden, har SAS ansatt en punktlighetsgeneral som skal sikre at de gjør en innsats i å forbedre punktligheten, ifølge Check-in.dk. SAS opererer med 13 forsinkelseskoder til intern rapportering slik at de vet hva de har å jobbe med.

Disse kodene bestemmes av personalet i gaten, deretter sendes det en melding til cockpit-en når flyet har tatt av. Hvis cockpit-en ikke reagerer på dette, vil koden bli akseptert. Hver morgen går SAS gjennom punktlighetstallene for å sikre at punktligheten er på topp.

– Det er viktig at vi bruker vår kunnskap om hvorfor det ble forsinkelse for å kunne bli bedre i morgen. Forsinkelseskodene og oppfølgingen handler ikke om å legge skylden på andre, sier punktlighetsgeneralen Per V. Schrøder til Check-in.dk.

Les også: Norge har de mest punktlige flyplassene

Domino-effekten

Som listen viser under, har SAS mest problemer med «Reactionary» (RE). Denne koden dekker forsinkelser som for eksempel skyldes et for sent ankommende fly, som betyr at 36,9 prosent av forsinkelsene skyldes en dominoeffekt. Hvis et fly er for sent ute allerede fra morgenen av, vil det som oftest være forsinkelser resten av dagen på flyets øvrige ruter. Naturlig nok.

Forsinkelser og årsagskoder i SAS for året 2011:
ForsinkelseAndel i prosent
AH - Aircraft and ramp handling6,9 %
AP - Airport and government authorities13,4 %
AT - Air Traffic Flow Management8,0 %
CM - Cargo & Mail0,6 %
DA - Damage to aircraft0,2 %
EP - EDP/Automated Equipment Failure1,4 %
FO - Flight Operations and crewing9,2 %
MI - Miscellaneous0,1 %
OT - Others3,9 %
PB - Passenger and baggage6,7 %
RE - Reactionary36,9 %
TE - Technical and aircraft equipment9,6 %
WE - Weather3,0 %
Total100,0 %

Her kan du se hva som var årsaken til de fleste forsinkelsene i fjor:

Les også: SAS terger konkurrenten med app