Foto: KAIST
Foto: KAISTVis mer

Denne bussen er en teknisk revolusjon

Sør-Korea har utviklet et induksjonssystem for el-kjøretøy.

Denne uken lanserte sørkoreanske myndigheter noe helt nytt: en vei med nedgravde elektriske felt som lader opp el-busser mens de kjører.

Det dreier seg altså om induksjon, hvor bussenes batteri lades underveis. Dermed trenger de et mye mindre batteri, og behøver ikke stanse for å lades opp. Det skriver Korea Times.

Bussene det er snakk om er foreløpig bare små busser som frakter gjestene ved Seoul Zoo rundt i dyrehagen. Men Online Electric Vehicle (OLEV), som denne busstypen kalles, skal etterhvert transportere koreanere fra a til b også inne i Seoul, håper myndighetene.

Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) har utviklet systemet, som gjør at strømførende ledninger, slik vi ser på el-busser og trikker i Norge i dag, er overflødige. Bussene i dyrehagen kjører en runde på 2,2 kilometer. Elektriske felt er lagt ned i 400 meter av denne runden. Hver gang bussene kjører over feltene, vil batteriene lades. Strømopptakerne under bussen behøver ikke være i direkte kontakt med veien. Faktisk klarer de å ta til seg strøm med 25 centimeters avstand, men jo mindre avstand, jo mer effektiv strømoverføring. OLEV-bussene har en avstand på 11 centimeter mellom strømopptakerne og veggen.

Teknologien kan også brukes på biler. Her fra en presentasjon i 2009. Her sees de elektiske feltene tydelig i veien. Foto: KAIST Vis mer


- Stor teknologisk nyvinning

Dersom systemet viser seg å fungere tilfredsstillende, ønsker altså koreanske myndigheter å bruke slike OLEV-busser i Seouls kollektivtransport. Ifølge utviklerne fra KAIST behøver bare 20 prosent av en bussrute ha slike elektroniske felt for at bussene skal kunne lades opp. De ser for seg at de elektriske feltene nedfelles på busstopp, for eksempel.

Driftskostnadene for slike online-elbusser skal være en tredjedel av driftskostnadene for vanlige elbusser, fortalte Suh, en representant for KAIST til Independent.co.uk.

- Jeg våger å påstå at dette er det viktigste teknologiske skrittet så langt i det nye århundret, sa Suh.

Les mer om teknikken som er utviklet her: KAIST