Foto: PER ERVLAND
Foto: PER ERVLANDVis mer

Denne bilen har et 5. hjul

Det bruker de til å måle friksjon på rullebanen.

Det er mye informasjon som er viktig når fly skal lande. Dette er informasjon som formidles via kontakt mellom pilotene på flyet og tårnet,

Friksjon - og da graden av friksjon - er noe av det som er vesentlig informasjon; det er viktig for piloten å kjenne til hvorvidt det er god eller dårlig friksjon - i forhold til hvor mye bremsekraft de skal legge på.

Og her kommer bilen med det 5. hjulet inn:

Det er en friksjonsmålebil, som er et av flere instrument flyplassen bruker for å kunne si noe om friksjonen på rullebanen.

Slik virker det

OSL har fire friksjonsmålebiler; tre for vinterføre og en for sommerføre. Alle bilene ser ut som vanlige biler fra utsiden, men når vi åpner bagasjerommet og titter inn, ser vi at det er langt fra sannheten.

For i bagasjeromsgulvet er det et hull, og det er festet et mini-flyhjul der som senkes ned på bakken når bilen skal ut og teste friksjonen.

Du kan se hvordan dette fungerer i videoen ovenfor.

Vurdering av bakkeforholdene

VEDLIKEHOLD SOMMER OG VINTER: Om vinteren dreier det seg stort sett om snø, mens om sommeren er det mye annet vedlikehold, forteller Thomas Toftevåg, seksjonsleder for plassvedlikehold på OSL. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Thomas Toftevåg, som er seksjonsleder for plassvedlikehold på Gardermoen, forteller at de sjekker friksjonen jevnlig.

Dette er mer i bruk om vinteren enn om sommeren, men også sommerstid kan vær påvirke føreforhold. I tillegg kan gummirester fra flyhjulene, som blir liggende som avsetninger på rullebanen, skape dårligere friksjon dersom det blir mye av det.

- Men dette med friksjonsmålingene er kun et instrument for å få en pekepinn på hvor friksjonen ligger. I tillegg ser vi også på andre forhold, som duggtemperatur, bakketemperatur, om det er skydekke på vei inn, og så videre. Det er mange parametere som spiller inn når vi skal gi en vurdering av forholdene på banen; friksjonsmålingen er kun et beslutningsstøtteverktøy, understreker Toftevåg.

Sommerfriksjonsmålebilen har, i tillegg til flyhjulet, også en vanntank som de bruker til å sprøyte vann på banen, for å simulere våt rullebane.

Dinside på OSL

Dinside har fått være med og sett på ulike deler av maskinparken hos plassvedlikeholdstjenesten på Oslo Lufthavn. De har ansvaret for alt av vedlikehold på flyoperative flater på flyplassen, både vinterstid og på sommeren.

I vintersesongen dreier det seg i stor grad om snørydding, mens i sommerhalvåret er det mye vedlikehold; vedlikehold av asfalt, betong, fuger, grøntområder - samt vedlikehold av alt av maskiner.

- Det er enklere på vinteren, da er prioriteten på snøen. Mens på sommeren er alt like viktig, selv om oppmerking nok er aller viktigst, sier Thomas Toftevåg, seksjonsleder for plassvedlikehold, til Dinside.

Plasstjenesten har ansvaret for 2.900.000 kvadratmeter med fast dekke og 4.500 mål med grøntarealer.

I tiden fremover vil du få flere innblikk i den mangfoldige maskinparken på Oslo Lufthavn, her på Dinside.

Her er tidligere videoer fra Norges hovedflyplass:

Klipper gresset med fjernstyrt klipper: De leker ikke, når de klipper gresset på OSL ... eller kanskje litt ...?

Vi sjekket inn en koffert med kamera. Se bagasjens ferd fra innsiden

Og her kan du se hele seansen - minutt for minutt ...

Vi har besøkt tårnet på OSL: Se hva de gjør

Sjekk også ut Forsvarets unike flysamling på Gardermoen