<b>HISTORISK:</b> Lion Air har kjøpt 201 eksemplarer av nye Boeing 737 MAX og 29 Boeing 737-900ER. Foto: Wikimedia
HISTORISK: Lion Air har kjøpt 201 eksemplarer av nye Boeing 737 MAX og 29 Boeing 737-900ER. Foto: WikimediaVis mer

Den største ordren i Boeings historie

Lavprisselskapet Lion Air har bestilt flere nye fly enn Norwegian.

I slutten av januar ble det kjent at Norwegian kjøper 222 nye fly. Bestillingen består av 22 Boeing 737-800, 100 Boeing MAX8 og 100 Airbus A320neo.

Dette er fortsatt historiens største flyordre i Europa, men i går ble det kjent at lavprisflyselskapet Lion Air fra Indonesia, har bestilt 230 Boeing 737-fly, ifølge check-in.dk

Lion Air har kjøpt 201 eksemplarer av nye Boeing 737 MAX og 29 Boeing 737-900ER, noe som er den største bestillingen i Boeings historie, både når det gjelder antall fly og avtalens verdi.

Les også: Air France-KLM har bestilt 25 nye Dreamliner-fly

Verdi: 131 milliarder kroner

Bestillingen ble presentert på Singapore Airshow i går, og kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på 22,4 milliarder dollar. Dette tilsvarer cirka 131 norske milliarder kroner.

– Vi er glade for å være det første flyselskapet i Asia som får fly 737 MAX, uttalte Rusdi Kirana, grunnlegger og direktør av Lion Air, ifølge The Sydney Morning Herald

Flytypen Boeing 737 MAX er en oppdatert versjon av Boeings 737-serie, som blant annet skal ha mer effektive motorer. I juni ble det kjent at Lion Airs største konkurrent, Air Asia, kjøpte 200 eksemplarer av Airbus A320 neo til en listepris av 18 milliarder dollar.

Amerikanske Southwest Airlines, verdens første lavprisselskap, er sammen med Lion Air blant de første kundene som har bestilt Boeing 737 MAX. Southwest Airlines skal ha bestilt 150 av flytypen. Norwegian har også forpliktet seg til å kjøpe 100 eksemplarer av flytypen, men foreløpig er ikke den endelige kontrakten skrevet under, ifølge check-in.

Les også: Dette angrer Norwegian på

«MAX8»

Hos Norwegian skal MAX8 erstatte flytypen Boeing 737-800 når den er sertifisert for kommersiell trafikk i 2017.

TAGGER: Legg merke til MAX8's spesielle tagger. Foto: Boeing Vis mer


Den største endringen fra den eksisterende modellen, er nye motorer med større diameter, som skal øke effektiviteten. Dette har ført blant annet til små endringer på flynesen.

Et av de mest synlige endringene er en større motordiameter, med «chevrons» ytterst på kanten. Dette er altså tagger, som, i tillegg til sitt spennende design, også skal være støyreduserende. Flyets haletipp stikker også litt mer ut sammenlignet med tidligere flytyper.

MAX8 vil bli utstyrt med Boeing SKY Dreamliner interiør, Wi-Fi og den vil ha samme, eller bedre, benplass enn 737-800, ifølge Norwegians pressemeldingen.

Se video av MAX8 her:

Norwegians kjøpsordre på 222 fly, har en samlet listeprisverdi på 127 milliarder kroner.

– Vi er veldig komfortable med det vi har gjort i dag, og er helt sikker på at vi skal klare å utnytte den kapasiteten vi har tilgjengelig. Jeg har alltid sagt at i 2007 gjorde vi en riktig ting, og så gjorde vi en bommert. Da inngikk vi ordrer med Boeing på 42 fly; det var det første riktige vi gjorde. Men den store feilen vi gjorde var at vi bare kjøpte 42. Vi skulle ha kjøpt 84! Det er dyrt å lease i forhold til å eie, sa Kjos under pressekonferansen, onsdag 25. januar.