I hvilken fase tror du de fleste ulykkene inntreffer?
I hvilken fase tror du de fleste ulykkene inntreffer?Vis mer

De fleste flyulykkene skjer under innflyvningen

475 mennesker døde i flyulykker i 2012. De fleste ulykkene skjedde under innflyvning.

Aviation Safety Network har nylig offentligjort de offisielle tallene for flyulykker i 2012:

23 alvorlige flyulykker førte til 475 dødsfall og 36 forulykkede på bakken.

Dette er rekordlave tall, ifølge Aviation Safety Network (ASN). Faktisk er det de laveste ulykkestallene siden 1945.

I gjennomsnitt har det vært 34 ulykker og 773 dødsfall hvert år de siste ti årene.

Det er farligst under innflyvning

Plansjen nedenfor viser under hvilken fase av flyturen dødsulykkene inntraff. Som du kan se, inntraff ti av ulykkene under innflyvning.

Ulykkestallene i 2012 indikerer at avgang er den minst risikable fasen av flyreisen, men tallmaterialet er selvsagt (og heldigvis) for lite til å si noe bastant.

Antall flyulykker i ulike faser av flyreisen (2012-ulykker). Foto: Aviation Safety Network Vis mer


Les også: Se hvor du sitter tryggest i flyet

Mest risikabelt i Afrika

Tallet på 475 omkomne i løpet av 2012 gjelder for hele verden. Afrika er det mest risikable kontinentet å fly i. 22 prosent av ulykkene med dødelig utfall skjedde der - på tross av at det kun er tre prosent av verdens flyavganger som foregår der.

Foruten Afrika, utmerker Sydøst-Asia og land som tidligere inngikk i Sovjetunionen seg som steder med høy risiko for ulykker med dødelig utgang.

13 prosent av flyene som forulykket, var blant flyselskapene på EUs svarteliste.

MYE tryggere enn å kjøre bil

475 omkomne på verdensbasis i løpet av ett år, er veldig lite i forhold til andre kommunikasjonsmidler som vi gjerne bruker, eksempelvis bil. Bare i Norge omkom det 154 mennesker i biltrafikken i 2012. Og på verdensbasis omkommer 1,2 millioner mennesker i trafikkulykker hvert år, ifølge Verdens helseorganisasjon.

ASN forklarer noe av nedgangen i dødelige flyulykker med det store fokuset på sikkerhet fra både flyorganisasjoner som ICAO og IATA, og fra flyindustrien.

Nedenfor kan du se mer informasjon om hvor flyulykkene i 2012 skjedde, og hvilke flyselskaper og flytyper som var involvert.

Foto: Aviation Safety Network Vis mer