SÅ SOM SÅ: Det finnes mange flinke guider der ute, men det finnes endel dårlige, også. Har du kjøpt turen i Norge, kan du få pengene tilbake.  Foto: All Over Press
SÅ SOM SÅ: Det finnes mange flinke guider der ute, men det finnes endel dårlige, også. Har du kjøpt turen i Norge, kan du få pengene tilbake. Foto: All Over PressVis mer

Dårlig guide? Få pengene tilbake!

Ikke uvanlig med guider som hverken kan engelsk eller historie.

Guider skal gi deg større utbytte av reiser, ved å fortelle deg mer om stedet enn hva du kan se med det blotte øyet.

Men ofte opplever man at turistguiden ikke klarer dette. Noen har ikke kunnskapen, mens andre har kunnskapen, men ikke engelsken. Mange har derfor opplevd hvordan stotrende guider bare skaper mer irritasjon enn underholdning.

Hva kan du gjøre når du opplever dette? Som alltid: Klage!

"Summelyd med påfølgende dunk" sikret norsk feriefamilie 12.000 kroner

Sigarfabrikk var sigarbutikk

En gjeng nordmenn var nylig på en åttedagers rundtur på Cuba, gjennom en norsk turoperatør. En stor del av opplegget skulle være guider som kunne fortelle om historie og kultur i det spesielle landet.

FLOTT: Mange reiser til Cuba for å se unike bybilder preget av gamle biler og unik kultur, men man kan få enda mer ut av turen med en guide. En god guide. Foto: Torleif Svensson Vis mer


Men det gikk ikke akkurat helt etter planen:

  • Guiden hadde lite å komme med, og opplyste bare navn på gater og enkelte bygninger. På museer sa hun ikke ett ord.
  • Da man stilte henne spørsmål, viste det seg raskt at hun snakket svært dårlig engelsk. Og at hun i tillegg hadde svært liten kunnskap.
  • Hun skulle ta med gruppen på en sigarfabrikk. Det viste seg å være en sigarbutikk.
  • Guiden oppførte seg mer som eskorte enn guide, ifølge nordmennene.
  • Hun lovet å skaffe en venn til å hjelpe henne med guidingen. Denne vennen dukket aldri opp.
Hit kan du reise "all inclusive" – nå også til Cuba

Har du opplevd dårlige guider før?

Stem her: (Avsluttet)
Av og til(36%) 162
Ja, mange ganger(24%) 107
Aldri(21%) 92
Sjeldent(19%) 86
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


2.750 kroner per pers

Gruppen klaget til turoperatøren for å skaffe en ny guide, som omsider dukket opp etter fire dager. Fire dager som ifølge nordmennene "var en stor kilde til bitterhet og frustrasjon fordi de følte at de gikk glipp av så mye at hele turen ble ødelagt".

Operatøren tilbød gruppen et prisavslag på 812 kroner per pers, men dette var langt fra nok for nordmennene. De tok derfor saken videre til Pakkereisenemnda, som er enig med gruppen. Nemnda anbefaler turoperatøren å betale hele 2.750 kroner til hver av personene på reisen, da de var lovet en "erfaren engelsktalende guide", noe de åpenbart ikke hadde fått.

Det er med andre ord håp om du føler du urettferdig behandlet etter dårlig guiding. Dette fordrer selvfølgelig at guiden ble gitt deg gjennom et norsk selskap, som sikrer deg norske forbrukerrettigheter. Praier du en guide der og da, skal det godt gjøres å få pengene tilbake om du er misfornøyd.

"Aldri ta dem på hodet!" – guidenes beste tips til oppførsel i Thailand