Foto: YouTube
Foto: YouTubeVis mer

Dansk filmstjerne gir reiselyst

Mads Mikkelsen har fått flere til å bestille sydentur. Det har Maria Montazzami også.

Kjendiser selger, det merker i hvert fall reiseselskapet Star Tour. For å lokke skandinavere til varmere strøk, har de gjort stor suksess ved å benytte seg av denne salgsmetoden.

På TV-reklamen nå om dagen ser du nemlig en kjent, dansk skuespiller som koser seg på en strand i Thailand sammen med en vakker dame. Det er filmstjernen Mads Mikkelsen, som er kjent fra internasjonale filmer som «Casino Royale» og «King Arthur».

– Han skaper mye oppmerksomhet, og vi merker at reklamen øker interessen blant folk. Salgstallene ligger 30 prosent over dag for dag, samme tid som i fjor, sier Lena S. Petersson, kommunikasjonsdirektør i Star Tour, til DinSide.

>>>Tidenes reklametabbe? Apollo reklamerte for konkurrenten!

Fikk i gang salget

Lena S. Petersson, kommunikasjonsdirektør i Star Tour, merker at salget har økt i år sammenlignet med tallene i fjor. Foto: Star Tour Vis mer

Danskene har også opplevd god respons, selv om det ikke finnes en undersøkelse på om reklamen har påvirket salget.

– Det er allerede et stort salg av reise til Thailand, men etter at reklamen ble vist to ganger, har det vært større etterspørsel enn tidligere. Denne kampanjen fikk rett og slett i gang salget, sier Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour, til politiken.dk

Den norske kommunikasjonsdirektøren tror likevel ikke at det er bare Mikkelsens skyld at salget av sydenturer går bra.

– Januar er en måned folk går mann av huset for å komme seg bort til varmere strøk. Det har vært en dårlig sommer, kald vinter og folk har god økonomi. Men litt av æren skal selvsagt Mads Mikkelsen få, innrømmer Petersson.

Se Star Tour-reklamen her:

>>>Nå er ferierøyken i fare

Ving.se satset på Hollywood-frue

Reisearrangøren Ving har også merket på salgstallene at nordmenn vil til varmere strøk. Spesielt i romjulen og nyttårshelgen økte salget, noe som førte til at Ving solgte 22 prosent flere reiser til nordmenn i julen 2010 enn 2009.

Marie-Anne Zachrisson, salgs- og driftsdirektør i Ving, tror ikke de gode salgstallene bare skylder en kjendis. Foto: Ving.no Vis mer


– Kreta, Tenerife, Gran Canaria og Tyrkia solgte best i juleferien, men også dette års nyhet Bodrum solgte bra, sier Christian Grønli, administrerende direktør i Ving, i en pressemelding.

Ving tror også at deres TV-reklame har trukket flere reiselystne nordmenn til nettsiden. Reiseselskapet i Norge har derimot ikke valgt å fokusere på en kjendis.

– Vi har valgt en litt annen variant som går med på å vise våre produkter enn å spille på kjendis. Vårt svenske selskap har derimot brukt Maria Montazzami i sin kampanje, og sier at de har hatt stor salgsfremgang i julen. Men det er alltid vanskelig å si at det er på grunn av en kjendis. Vi tror heller at det er på grunn av våre billige priser og gode produkter, sier Marie-Anne Zachrisson, salgs- og driftsdirektør i Ving, til DinSide.

Her er den svenske Ving-reklamen med Hollywood-fruen i spissen:

>>>Klikk her for å se de beste hotellene på Kanariøyene