Dampende historie

Skal du tøffe deg gjennom regnskogen, er sightseeing med et historisk tog det opplagte valget. Men utenom regntiden er der ei fossefall, og billettpengene går fløyten for alle andre enn tog-entusiaster. Tekst og bilder: Sindre Storvoll

Skyrail en vei og Scenic Railway den andre. Her skimter du toget i regnskogen tvers over dalen. Vis mer


1.500 menn jobbet ni år for å få ferdig Kuranda Scenic Railway til 1882. 34 kilometer togskinner snor seg gjennom femten håndutgravde tunneler og over dusinvis av broer. Jernbanen ble konstruert for å transportere arbeidere, og utsikten er deretter.

  • Se bildene fra turen

  • Ikke verdt pengene

    Om sant skal skrives, er ikke dette verdt pengene om man da ikke har en spesiell interesse for gamle tog. Særlig, og kanskje mye, hvis man kommer utenom regnsesongen (som er slutten av desember til mars). Da mister man sjansen til å studere gigantiske vannfall på nært hold når toget stopper ved Barron Falls og Stoney Creek Falls. Resten av året er disse stoppene slettes ikke verst, men ikke noe mer.

    Nødbrems: 10 dollar

    Togets passasjerer er som regel turister over hele aldersspekteret med noen hull i backpacker-generasjonen. Under DinSides tur forhindret ujevne knitre- og gnisselyder kvartetten med pensjonister på motstående sete i å sovne ordentlig. Små røde skilt inne i vognene forteller at det kun koster 10 dollar å dra i nødbremsen uten grunn. Kjeder du deg, tenker du kanskje på dette som et alternativ. På slutten av reisen deler vertene ut våtservietter som får en til føle seg litt friskere.

    Maria Cruz og Lyn Cepeda. Foto: Sindre Storvoll Vis mer


    - Helt greit

    Venneparet Lyn Cepeda og Maria Cruz fra Guam er passe fornøyd med togturen.

    - Det var helt greit, men jeg skulle ønske det var lik utsikt fra begge sider, sier Cruz.
    - Om jeg skulle valgt igjen, ville jeg nok tatt skyrailen tilbake også, innrømmer Cepeda.

    Siste tog går til Cairns 15:30. Togturen varer omtrent 90 minutter. Togsporet er fem ganger lengre enn Skyrail. Og ti ganger mindre spennende om du spør du DinSides utsending.

    En vei koster 35 dollar (NOK 166) for voksne, 17,5 dollar (NOK 83) for barn og 87,50 (NOK 416) for familier (2 voksne, 2 barn). Høy alder, studentbevis, retur- og gruppebilletter, eller kombinasjonsbilletter (med for eksempel Skyrail), senker prisene.

    Noen tips på skinner/ved endestasjonen

  • Reis i regntiden: desember til mars
  • Bestill seter så tidlig som mulig; på venstre side vendt fremover, for å få den beste utsikten.
  • Ikke ha med bagasje om man skal ha med seg både skyrail og tog. Skyrailen eller toget har ikke muligheten for å ha annet enn dagskolli. 15 dollar (NOK 72) ekstra per person må man ut med for å komme seg til betalingsskapet ved starten av Skyrail eller togstasjonen.