Fra venstre: Tim Kennedy (markedssjef fra Continental), Nic Nilsen (direktør OSL) og Jim Summerford (visepresident fra Continental) lanserer ny direkterute mellom Norge og USA.
Fra venstre: Tim Kennedy (markedssjef fra Continental), Nic Nilsen (direktør OSL) og Jim Summerford (visepresident fra Continental) lanserer ny direkterute mellom Norge og USA.Vis mer

Continental Airlines vil fly nordmenn til New York

Verdens syvende største flyselskap har landet for aller første gang i Skandinavia. Fra 18. juni flyr det direkte mellom Oslo og New York.

Continental Airlines, verdens syvende største flyselskap, skal for aller første gang legge en av sine ruter til Skandinavia. Valget falt på Oslo - av den enkle grunn at SAS legger ned sin direkterute mellom Norge og USA den 28. mars i år.

Hvordan skal selskapet klare det SAS ikke har greid?

- New York er den største hubben vi har i USA, og vi har et velutviklet rutenett videre. Men det aller viktigste er at vi har valgt riktig størrelse på flyet, sier Jim Summerford, Vice President International, Continental Airlines.

Flyet selskapet har valgt er en Boeng 757 med plass til 172 passasjerer. SAS flyr nå en Airbus 330 med cirka 255 seter.

- Dette er et positivt tegn for reisebransjen og markedet i Skandinavia, sier Nic Nilsen, direktør av OSL.

- Ruten er viktig for å gi passasjerer fra Norge et fullverdig tilbud. Da SAS la ned var OSL "den eneste" hovedstaden i Europa som ikke hadde direkterute til New York, legger han til.

Prisene ikke klare

Continental vil ansette egne folk for å behandle kunder på OSL, og regner med at ruten vil brukes cirka 50-50 av businesspassasjerer og fritidspassasjerer.

- Prisene er ikke klare, men de vil bli konkurransedyktige, sier Summerford.

Selskapet regner nok med å kunne sette prisene ganske selvstendig, men veldig mye høyere priser enn SAS sine USA-ruter fra andre skandinaviske byer og British Airways ruter fra London kan nok selskapet neppe kreve.

Stort rutenett

Continental har foruten sin hub på Newark Liberty utenfor New York, også huber i Cleveland og Houston. Sistnevnte er spesielt viktig i norsk sammenheng, på grunn av oljeindustriens relasjoner.

Continental har også et stort rutenett til Canada og Karibia, Mellom- og Syd-Amerika, Asia og øvrige USA.

Continentals partnere er store selskaper som Northwest, Delta, Virgin Atlantic, KLM og Emirates. Fra våren blir de også med i Sky Team der mellom andre Air France er med.