Color Line legger inn årene i Bergen

Oslo/Bergen (NTB-Kjell Sletta): Ferjerederiet Color Line gir opp ruten mellom Vestlandet og Danmark. Ferjen Prinsesse Ragnhild som har trafikkert Bergen-Stavanger-Danmark flyttes til ruten Oslo-Danmark.

- En trist dag for oss, sier reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg. Han regner med at både Bergen og områdene rundt vil merke nedgang i antall turister som Color Line har fraktet fra Danmark og Tyskland til Vestlandet.

Til sammen 37 ansatte ved kontorene i Bergen og Stavanger mister jobben når ruten legges ned, framgår det av en pressemelding fra Color Line. I tillegg blir ett mannskap til overs.

Ikke lønnsomt nok

Vestlandsruten, som ble startet våren 2005, legges ned fordi lønnsomheten ikke er god nok.

Colorline Vis mer


Ifølge konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line skyldes det en kombinasjon av økende bunkerspriser, innførselen av NOx-avgiften og at mange avganger er blitt innstilt på grunn av dårlig vær. Dessuten er markedet for salg av skip gunstig. Derfor selges ferja Color Festival for 400 millioner kroner. Denne ferja går i dag mellom Oslo og Frederikshavn. Her blir Prinsesse Ragnhild satt inn.

Nye muligheter

Color Line startet ruten mellom vestlandsbyene og Danmark våren 2005, noe som førte til kraftig økt konkurranse på strekningen. Det var spesielt rederiet Fjord Line som fikk merke virkningen, og rederiet har hatt store økonomiske problemer fram til i høst. Nå kan Fjord Line se fram mot bedre tider:

- Med det opplegget vi har nå, tjener vi penger. Når Color Line forsvinner fra årsskiftet regner vi med at lønnsomheten øker, og det er positivt, sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

- Vårt skip er mindre enn Prinsesse Ragnhild og bedre tilpasset Vestlandsmarkedet. På denne ruten er det ganske stille i vintermånedene mens det er stor trafikk på sommeren, sier Fardal.

Tap for Vestlandet

Direktør Ole Warberg i Bergen Reiselivslag er skuffet over at Color Line gir opp Vestlandsruten, men han har forståelse for at økte avgifter har blitt en tung byrde for rederiet.

- Det er ingen tvil om at denne ruten med nærmere 300.000 passasjerer har tilført Vestlandet mye trafikk. De fleste passasjerene er nok nordmenn, og da kan jo dette kanskje føre til at flere av dem tar ferie i eget land. Men vår oppgave er å skaffe trafikk til Norge, og da er vi avhengig av gode tilførselsruter, sier han.

- Særlig i sommerhalvåret har vi sett at det har kommet en god del tyskere med båten, og det er nok flere turiststeder på Vestlandet som vil merke at denne trafikken blir redusert, sier Warberg.