<b>KOMMER I 2014:</b> Strømstadmax er inspirert av SuperSpeed. Det er planlagt å være cirka 160 meter langt, med plass til 2.000 personer og cirka 500 biler. Foto: Color Line
KOMMER I 2014: Strømstadmax er inspirert av SuperSpeed. Det er planlagt å være cirka 160 meter langt, med plass til 2.000 personer og cirka 500 biler. Foto: Color LineVis mer

Color Line får nytt skip

«Strømstadmax» vil gå mellom Sandefjord og Strømstad i 2014.

Det nye skipet er inspirert av SuperSpeed og er planlagt å være cirka 160 meter langt, med plass til 2.000 personer og cirka 500 biler. Skipet er planlagt satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad til sommersesongen 2014 og vil erstatte M/S Bohus, skriver Color Line i en pressemelding.

– Skipet har ikke fått navn. Vi kaller det «Strømstadmax», fordi det er største skip som vil komme inn i havnen i Strømstad. «Suezmax» er en betegnelse for de største tankskipene som kommer gjennom Suezkanalen, opplyser Helge Otto Mathisen, kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, til DinSide.

Se BILDER av Color Lines SuperSpeed

Nye skip = økt trafikk

Color Line beskriver «Strømstadmax» som et helt nytt skipskonsept. Skipet skal ha effektive transportløsninger, nye shopping- og opplevelsestilbud, og det aller siste innen miljøteknologi.

Prisen på flåtefornyelsen er estimert til rundt ni milliarder kroner.

– Vi tror det vil bety mye for gjestene. All erfaring viser at når vi kommer med nye skip, øker trafikken betydelig og økningen holder seg der. I tillegg til å være attraktive med nye shoppingopplevelser, vil skipene ha stor kapasitet for trailere og biler. Også dette vil bety økt trafikk. Vi mener også at det blir mer attraktivt for nordmenn å reise til eksempelvis Liseberg i Gøteborg, og for svensker å reise til Norge på ski, eksempelvis i Telemark, sier Mathisen i Color Line.

Det nye skipet skal ha gode shopping- og opplevelsestilbud til gjestene. Her ser du en del av spisesalen. Foto: Color Line
Prisen på flåtefornyelsen er estimert til rundt 9 milliarder kroner. I 2014 sitter kanskje du her? Foto: Color Line

Se bilder av «Strømstadmax»:

Det nye konseptet vil fremstå som fremtidens skip mellom Norge og Sverige, og skal bygges for å kunne bruke flytende gass (LNG) som drivstoff. Dette gjør at utslippene skal være svært små både i Sandefjord og Strømstad, ifølge pressemeldingen.

– Dette, sammen med skrogformen og effektivt fremdriftsmaskineri, vil gjøre skipet til en av de mest miljøvennlige og støysvake dagferger i verden, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.

Se bilder: Danskebåten er ikke hva den en gang var ...

Valgte nytt foran brukt

Color Line skal lenge ha vurdert bruktmarkedet, men valget falt til slutt på noe nytt, med begrunnelser som at det er både fremtidsrettet og miljøvennlig - i likhet med hva flyselskapet Norwegian, som nylig bestilte 222 nye fly, kommuniserer.

– Ikke minst i forhold til at Color Line går til sentrum av byene Sandefjord og Strømstad, gjør at vi velger å satse på miljøvennlige og støysvake skip, forklarer konsernsjefen i pressemeldingen.