TUI Travels har sett seg lei på charterturister som alltid finner noe å klage på ved ferien. Foto: Vaughan James
TUI Travels har sett seg lei på charterturister som alltid finner noe å klage på ved ferien. Foto: Vaughan JamesVis mer

Charterselskap bannlyser klagere

Lager svarteliste over verstingene.

Charterselskapet har sett seg lei på kunder som klager hver eneste gang de reiser, i håp om å få kompensasjon.

Dermed tar den britiske delen av TUI Travel, et av Europas største reiseselskap, skrittet å svarteliste serieklagerne. Det skriver Timesonline.

Dermed vil ikke klagekundene få lov å bestille turer med TUI Travels charterselskaper lenger.

- Vi snakker bare om en liten prosentandel av kundene våre som er vedvarende bråkebøtter, sa Tim Williamson, selskapets kundebehandlingssjef.

- Det har alltid vært vår filosofi at kundene alltid har rett, men disse menneskene vil aldri bli fornøyde.

Charterselskapet First Choice, som er en del av TUI Travel i Storbritannia, sa at klagekulturen vokser.

- Vi har kunder som med vilje bestiller et nytt hotell, fordi de vet at de vil finne en eller annen liten ting å klage på. At personalet ikke kan nok, at belysningen ikke er god nok, eller at det foregår bygningsarbeider ved hotellet, sa Williamson til Timesonline.

Slik klager du på ferien

Ikke noe problem i Norge

DinSide ringer Helen Begby, informasjonssjef i Apollo, og forteller om den nye praktisen til TUI Travel i Storbritannia.

- Oj, noe slikt har jeg aldri hørt om før. Dette er ikke noe stort problem hos oss, i hvert fall, så vi har ikke noe behov for å lage en svarteliste over kunder, sier Begby.

- Dere opplever altså aldri at noen spekulerer i klagemulighetene for å få en gratis ferie eller økonomisk kompensasjon?

- Nei, hos oss får du heller ikke noen gratis ferie hvis man klager. Økonomisk kompensasjon kan man få, men vi har ikke opplevd at noen utnytter dette, sier Begby.