Celle eller hotellrom?

Ferie på brød og vann frister ikke, men de reisende beskriver sitt tildelte hotellrom som noe som ligner mest på en kjip fengselscelle.

Ferien blir ikke helt det samme uten et greit sted å bo. Det vil de fleste være enige i. Og når det ikke blir som du ønsker deg, bør du klage på stedet. Det gjorde paret som fikk rommet fra helvete på sin Tenerife-reise.

Stinkende og spartansk

Nakne lyspærer og klorlukt er neppe definisjonen på feriesjarm for den store hop av reisende. Vis mer

De fikk en leilighet i et anneks som ikke var avbildet i katalogen. Der luktet det klorin, murpussen flasset og det var møkkete. Balkongen lå dels under bakkenivå, verandadøren kunne ikke lukkes og det var ingen luftemuligheter. I taket hang en naken lyspære, og sove måtte de gjøre på to sengebenker. Dagen etter ankomst oppsøkte klagerne Star Tours personale og sa fra om manglene med dør og møkk. Ingenting ble gjort, og de ba om annen leilighet. De fikk tilbud om bytte mot mellomlegg på 2.000 kroner, noe de ikke aksepterte. Etter en uke fikk de ny leilighet, og nå krever de prisavslag for uken i den dårlige leiligheten.

Selskapet beklager og betaler

Star Tour fremhever at hotellet er klassifisert til enkel standard under gjennomsnittet på reisemålet, men beklager feilene og manglende renhold. Dette er feil som berettiger prisavslag om de ikke blir avhjulpet, også i følge Reklamasjonsnemnda. I dette tilfellet får klagerne 1.000 kroner i prisavslag per person, samt 50 kroner til dekning av taxiutgifter ved flytting. Dette er et avslag Reklamasjonsnemnda finner passende.

Reklamasjoner

Reisende på pakketurer kan klage om de er misfornøyde. Først klager du til selskapets representanter på stedet. Om det ikke fører frem tar du det opp med selskapet når du kommer hjem. Er du ikke fornøyd med behandlingen der, tar du kontakt med Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Behandlingen i nemnda tar som regel i overkant av et halvt års tid, og pakketurselskapet er forpliktet å følge avgjørelsen som blir tatt her.

Adressen til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er: Drammensveien 30, 0255 Oslo eller postboks 2924 Solli, 0230 Oslo.

  • Se hvordan det har gått med reisende som har klaget via reklamasjonsnemnda.
  • Ut på tur?

    DinSide Reise har de nyttige reiseplanleggingsverktøyene.

  • Fergekalkulatoren
    - Få oversikten over fergeselskapenes tilbud.

  • Reiseguiden
    - Sjekk ut lesernes beste reisetips, eller del ditt beste reisetriks med andre.

  • Valutakalkulatoren
    - Hvor mye er en bath? Eller en euro? Valutakalkisen har svaret.

  • Slik kan du reise billig
    - Sjekk DinSide Reises artikkelsamling om budsjettreiser.