Campingfolkets nye millionglis

Campingfolket kaster joggedressen og kjøper råflotte millionglis. Se bildene.

To etasjer med terrasse, kjøkken med kolonialskuffer, vogn du kan bestemme fargen på selv og milliondoninger med kuldegaranti. Denne helgen arrangeres Norges største campingmesse, Norvei Caravan og Fritid, i Lillestrøm. Her er luksus muligens den største og mest synlige trenden.

Her finner du blant annet bobiler til flere millioner kroner.

>> SE BILDER FRA MESSA

Uten grilldress

Daglig leder i Norvei, Konrad Sel, håper vogner og biler som oser luksus skal bidra til at campinglivet mister sitt frynsete grilldress-stempel.

- Bransjen sliter med harrystempel. Det er urettferdig, sier Sel.

Han forklarer at campingfolk stort sett er folk over 50 år som synes det er gøy å møte andre mennesker.

Nå skal bobilene og campingvognene ose av luksus. Foto: Kim Jansson Vis mer


- Da messen startet i 1994 hadde vi flere par som kom i samme treningsdress, og det var veldig komisk. Den tiden er forbi, sier han.

«Da messen startet i 1994 hadde vi flere par som kom i samme treningsdress, og det var veldig komisk. Den tiden er forbi»


Trender: Varme og kvalitet

Luksusfaktoren er er svært til stede på campingmessen. Vognene og bobilene inneholder alt fra stekeovner og flotte kjøkkenfasiliteter, til vinskap og luksuriøse dobbeltsenger.

- Innekomforten er blitt bedre og bedre. Folk er opptatte av kvaliteten på senger, stoler, at det er flatskjerm og lignende, sier Sel.

Han forklarer også at en annen trend som er tydelig på messen, er at mange av bilene og vognene er ekstra godt isolerte. Klimaanlegg og gulvvarme er viktig, slik at bilene og vognene også kan brukes om vinteren.

Campingvogn med to etasjer

En av årets store nyheter, og messen kanskje største trekkplaster, er campingvognen Royal Tower.

To etasjer og en terrasse. Campingvognene blir bare større og større. Vis mer


Den enorme vognen består av hele to etasjer. Det er svenske Kabe står bak den 8,2 meter lange og 4,47 meter høye vognen.

- Vi vil vise at vi tør prøve noe nytt, sier markedsjef i Kabe, Klas Nilsson. Og daglig leder i Norvei, Konrad Sel tror vi kommer til å se lignende "monstervogner" i framtiden.

- Selskapene har utfordret bredde og høyde i flere år. Det er nok det som er retningen innen camping, sier Sel.

DinSide skrev om Kabes Royal Tower tidligere denne uken. Les hele saken her.

Over 100 millioner kroner

Nesten 300 bobiler og campingvogner til en totalverdi på over 100 millioner kroner er blitt rullet inn på Norges Varemesse, opplyser arrangøren Norvei.

Norvei Caravan og Fritid er Norges nest største messe, og fyller opp alle utstillingshallene på Norges Varemesse. Det tilsvarer hele 32 håndballbaner.

Arrangørene melder om at interessen for bobiler og campingvogner øker i Norge. I årets syv første måneder ble det solgt 4.259 vogner her til lands. Salget av bobiler øker også: siden 1998 er salget av nye bobiler tidoblet, melder Norvei.

>> SE BILDER FRA MESSA


Campinginteressert? Her er flere campingsaker fra DinSide: