<b>HØYHASTIGHETSTOG FOR FREMTIDEN:</b> Hopp av og på i fart. Foto: Priestmangoode
HØYHASTIGHETSTOG FOR FREMTIDEN: Hopp av og på i fart. Foto: PriestmangoodeVis mer

Bytte tog i fart

Du trenger ikke hete Bruce Willis for å være tøff nok til å bytte tog i fart.

Snakk om høyhastighetsvidunder! Ikke bare går det raskt å komme seg fra A til Å med høyhastighetstog - med den nye togbytteløsningen som nå skisseres av Priestmangoode går det enda raskere for deg som reisende - fordi du slipper de tidkrevende togbyttene.

Tenk deg at du skal reise fra Oslo vest til Oslo Sentralbanestasjon, og derfra videre til Trondheim. Per i dag må du først komme deg inn til sentralbanestasjonen, for deretter å ta toget derfa og nordover. Du må selvsagt medregne tid nok til kollektivbyttet på Oslo S, og ta høyde for eventuelle forsinkelser, slik at du ikke skal komme for seint til Trondheims-toget.

Med den nye togbytteløsningen som skisseres av Priestmangoode, ser reisen atskillig mye smidigere ut. Du setter deg på et tilførselstrikk på Oslos vestkant, som tar deg med ut til skinnene der høyhastighetstoget kjører. Toget sakker litt ned på farten, slik at de to togene har samme hastighet, så kobles togene sammen og passasjerene kan skifte tog mens togene fortsatt kjører. Så lukkes dørene, togene kobles fra hverandre, og mens høyhastighetstoget akselererer og fortsetter ferden mot Trondheim, returnerer trikken til Oslo vest.

Her kan du se hvordan det fungerer:

– Latterlig å stoppe på stasjoner

Det er Paul Priestman, direktøren i Priestmangoode, som står bak ideen om moving platforms, eller plattformer i bevegelse på godt norsk.

– Moving Platforms handler om å la en passasjer reise fra sin gate til en annen gate i en annen by, i et annet land, uten å stoppe, sier Priestman om prosjektet.

– Problemet er at vi forsøker å drive en tjeneste for det 20. århundre, på en infrastruktur fra 1800-tallet. Jeg tror at stasjoner er fullstendig utdaterte. De har vært der i hundrevis av år, og med den moderne teknologien, de moderne togene, som vi bygger nå, synes det latterlig å ha disse togene til å stoppe på togstasjoner, fortsetter direktør Priestman.

HØYHASTIGHETSTOG FOR FREMTIDEN: Hopp av og på i fart. Foto: Priestmangoode
Foto: Priestmangoode
Foto: Priestmangoode


– Jeg synes også at togsystemet er som telekomunikasjonssystemet før internett kom. Det dreier seg mye om å plugge inn ting, stoppe og starte. Og moving platforms-systemet tillater oss å være litt mer som internett, du kan dra hvor enn det skulle være i verden uten å stoppe.

– Jeg er ikke under noen illusjon om at dette er en stor idé, men vi må tenke stort, verden kommer til å være veldig forandret om 10-20 år, og vi må tenke på alternative måter å reise på, sier Paul Priestman.

Priestmangoode

Høyhastighetstoget Mercury. Foto: Priestmangoode Vis mer


Priestmangoode designer alt fra kosmetikkemballasje til flyinteriør og altså tog. Dette er også selskapet bak høyhastoghetstog-konseptet Mercury, som ble vist i fjor høst. Mercury er tenkt som skinnenes svar på Concorde og Rolls Royce, og ideen er at dette kan bli det nye store britiske designikonet, i liga med Concorde, Spitfire, Rolls Royce og Routemaster-bussene.

Priestmangoode har en anselig cv når det kommer til transportdesign: Dette er selskapet bak de første liggesetene for Virgin Airlines i 1999, de har jobbet med flyinteriørdesign for internasjonale flyselskaper og -produsenter som Airbus, Boeing, Embraer, Malaysia Airlines og Kingfisher, og har også designet interiøret i Lufthansas nye A380-maskiner.

Nå kan du strekke deg ut også på økonomiklasse

Priestmangoode er også selskapet bak oppfinnelsen Waterpebble, som kan hjelpe deg å kutte vannforbruket - du kan lese om den her på DinSide.