<strong>Tomme sykkelstativer:</strong> Møtt dette synet litt for ofte i fjor? Ikke fortvil, i år blir det forandringer.  Foto: Elin Evanger
Tomme sykkelstativer: Møtt dette synet litt for ofte i fjor? Ikke fortvil, i år blir det forandringer. Foto: Elin EvangerVis mer

Bysykkeltilbudet utvides

I løpet av årets sykkelsesong vil flere bysykler og stativer pryde bybildet. Av: Elin Evanger

Siden bysyklene trillet ut på gaten for første gang i 2001 har tohjulingen vært et sikkert vårtegn i både Oslo, Trondheim og Drammen. Det miljøvennlige fremkomstmiddelet har vist seg så populært at det til tider har vært vanskelig å oppdrive sykler ved behov, ei heller har det vært plass når sykkelen ønskes parkert igjen etter bruk.

– Jeg har flere ganger måttet ta sjansen på å sette fra meg sykkelen ved et fullt stativ. Heldigvis har det gått bra fordi bilene har kommet like etter meg, men jeg vet om flere som har måttet betale for stjålne sykler, sier Stephanie Haugerud til DinSide.

20-åringen har benyttet seg av bysykkelordningen i Oslo i to år, og er svært positiv til at tilbudet nå utvides. Hun presiserer likevel at det bør tenkes nøye gjennom hvor kapasiteten utvides hvis det skal ha noe for seg.

Positiv: Bysykkelbruker Stephanie Haugerud er positiv til et utvidet tilbud, men sier plasseringen må skje strategisk skal den ha noe for seg. Foto: Elin Evanger Vis mer


– Det er viktig at nye sykler og låser kommer på plass der hvor det er størst pågang. For eksempel ved Festningen hvor jeg ofte parkerer. Der er det mange som skal til og fra jobb i rushtiden.

Stjålet sykkel? Slik får du best mulig dekning

Ønsker utvidelse

I løpet av de siste årene har reklameselskapet Clear Channel, som drifter tjenesten, flere ganger ytret ønske om å utvide kapasiteten.

– Vi har lenge hatt et ønske om å utvide tjenesten slik at man skal redusere denne utfordringen, sier utviklingsdirektør i Clear Channel, Trond Gunnar Christensen, til DinSide.

Ulike årsaker har likevel gjort at ekspansjonen har latt vente på seg. Helt til nå. Etter igjen å ha gått til forhandlingsbordet med de respektive kommunen, er det i år blitt klart at det vil bli en utvidelse av tilbudet til de sykkelglade.

Bil vs sykkel: Du bør ha 1,5 meters avstand her

40 prosent mer kapasitet

– Vi har blitt enig med Oslo kommune om å utvide bysykkeltilbudet med 40 prosent, forteller Christensen.

Dette vil for hovedstadens del bety 450 nye sykler og 600 parkeringsmuligheter.

Utvider tilbudet: I løpet av våren og sommeren 2011 vil Clear Channel utvide bysykkelordningen i Oslo og Trondheim med nye sykler og stativer. Foto: Elin Evanger Vis mer


Også i Trondheim er det et ønske om flere sykler, og etter det DinSide erfarer er Clear Channel for tiden i dialog med kommunen om en eventuell utvidelse av antallet røde tohjulinger. Foreløpig er ikke denne avtalen ferdigstilt, og Christensen ønsker derfor ikke å kommentere detaljer rundt dette for øyeblikket.

Voksende interesse

Den nye avtalen i Oslo går ut på at det skal bygges doble stativ der det i dag allerede eksisterer sykkelstativ. Utvidelsen vil i hovedsak skje rundt sentrumsområdene der hvor det er størst etterspørsel.

– Vi har mellom 20-30 000 brukere, og interessen vokser for hvert år. Tilbudet skal være til glede for alle, og vi jobber knallhardt for å innfri forventningene til brukerne, sier utviklingsdirektøren. Han kan likevel ikke garantere at utvidelsen vil løse alle tidligere problemer. – Vi vil uansett garantere at tjenesten i år vil være den beste vi noen gang har hatt, sier Christensen til DinSide.

For å få til dette har Clear Channel blant annet flere biler som døgnet rundt patruljerer de ulike stativene, slik at det alltid skal være tilgjengelige sykler, eller plass til å parkere dem.

Dyrest igjen: Oslo taper i prissammenligning

Applikasjon



Skulle du likevel komme til enten tomme eller fulle sykkelstativ, finnes det råd. På oslobysykkel.no finnes det for eksempel kart som hele tiden oppdaterer satusen på de ulike stativene. Her kan du få svar på antall sykler som er til utlån, og hvor mange parkeringslåser som er ledige. Denne tjenesten kan også lastes ned som en applikasjon på mobiltelefonen. Da koster tjenesten ti kroner per forespørsel.

Nytt anbud til Drammen

I tillegg til å drifte bysykkelordningen i to av Norges største byer kan utviklingsdirektøren i Clear Channel fortelle DinSide at selskapet har sendt inn et nytt anbud til Drammen kommune. Etter ni år valgte kommunen i fjor å avvikle bysykkelordning, men lover på sine nettsider at en ny ordning vil komme i løpet av 2011.

Sykkelsesongen ble tråkket igang 11. april i Oslo, mens Trondheims innbyggere må vente til slutten av april før de kan sette seg på sine tohjulinger.

Artikkelen er levert som et elevarbeide fra en student i avgangsklassen i journalistikk ved Norges Kreative Fagskole.