Det er ikke uvanlig å bruke feriebildet som profilbilde på Facebook. Foto: Skjermdump
Det er ikke uvanlig å bruke feriebildet som profilbilde på Facebook. Foto: SkjermdumpVis mer

Bruker feriefoto som profilbilde

Facebook påvirker reisevanene dine mer enn du tror.

– Stikker ut på stranden en tur! :-)

– Paraplydrink og palmesus er slettes ikke feil ...

– Hopper på flyet til London. Snakkes!

Ja, du har helt sikkert sett disse Facebook-statusene fra venner som skryter over hvor de skal, er eller har vært på ferie. Kanskje du til og med selv har bidratt?

En undersøkelse utført av reisebyrået Reisefeber viser at Facebook styrer våre reisevaner i høy grad. Her hører vi alt fra skryt, spørsmål, tips og inspirasjon til nye turer.

Rundt 3.000 av Reisefebers kunder deltok i den nettbaserte undersøkelsen.

>>>Oppdaterte Facebook-status i luften

Stoler på sosiale nettverk

40 prosent av respondentene forteller at de bruker feriefoto som profilbilde, mens like mange innrømmer at de forteller om uvanlige reiseopplevelser i statusoppdateringen sin.

Er profilbildet ditt fra en ferie? (Avsluttet)
Nei(46%) 988
Ja, faktisk(24%) 524
Det har hendt ...(18%) 392
Jeg er ikke på Facebook(12%) 252
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


27 prosent svarte at de gjerne reiser samme sted som sine Facebook-venner har besøkt, mens 16 prosent bruker Facebook til å skaffe seg råd og tips til destinasjoner.

– Når vi reiser opplever vi sterke inntrykk som vi vil dele med andre, og da er Facebook et veldig effektivt verktøy. I tillegg har vi stor tiltro til sosiale nettverk, mye større enn til for eksempel aviser eller reklamebrosjyrer. Helt enkelt kan vi si at munn-til-munn-, eller tastatur-til-tastatur-kommunikasjon er mest effektiv, sier Anne Marit Waade, forsker i informasjon og medievitenskap ved Universitetet i Aarhus, i pressemeldingen.

Waade er spesialist på forholdet mellom media og turisme.

Statusoppdateringen du bør unngå: Ikke gjør dette i sommer

Reiseselskap på Facebook

Du har sikkert lagt merke til at det finnes drøssevis av fansider på Facebook, og her er de aller fleste reiseselskapene på plass.

Salgsdirektør i Reisefeber Skandinavia, Lena Wennerstein, tror det vil bli enda viktigere for reisebyråene å være tilstede på de sosiale nettverkene for å forstå kundenes oppførsel og behov.

SAS, Norwegian, Ving, Apollo ... Alle er på Facebook. Og det er ikke uten grunn. Det bekrefter Sophie Frisholm, informasjonsmedarbeider i Ving.

– Ving har vært på Facebook i to år og vi har nesten 100.000 tilhengere. Dette er en stor og aktiv gruppe som bruker mye tid på sidene våre for å få inspirasjon, tilbud og svar på spørsmål de har om hoteller, reisemål og for å få diverse reisetips, sier Frisholm til DinSide.

Frisholm synes det er vanskelig å si hvor stor andel som bruker Facebook fremfor mail, men tror det er laver terskel på å skrive noe på Facebook-veggen enn å vente på svar på mail.

>>>Derfor bør du rote med god samvittighet!

Hjelper hverandre

– Vi får mye igjen for vår tilstedeværelse og vi får mange tilbakemeldinger fra tilhengerne om at de får mye igjen for å følge oss. Det er viktig for oss å være tilstede på de plattformene våre kunder ønsker å få svar, og mange av våre kunder er på Facebook.

Hun er usikker på om Facebook har fått kundene til å endre reisevanene sine, men tviler ikke på at de får tips og informasjon om hoteller og reisemål som de ikke har vurdert før.

– Det er morsomt å se hvor flinke folk er til å hjelpe hverandre til riktig hotell, restaurant, strand og så videre. Facebook har blitt et veldig bra reiseforum for alle reiseglade det siste året, forteller Frisholm.