British Airways kaster seg på ekstraavgiftsbølgen, og tar betalt for setereservasjon. SAS sier det er ingen planer om å innføre noe tilsvarende. Foto: Per Ervland
British Airways kaster seg på ekstraavgiftsbølgen, og tar betalt for setereservasjon. SAS sier det er ingen planer om å innføre noe tilsvarende. Foto: Per ErvlandVis mer

British Airways innfører seteavgift

Kundene må betale inntil 560 kroner å velge sete selv. SAS ønsker ikke å innføre tilsvarende ekstraavgift.

British Airways (BA) har lenge kunnet skryte av å være et flyselskap uten ekstraavgifter, men dette glansbildet er i ferd med å rakne. Etter et gigantisk tap på flere milliarder kroner har selskapet måttet snu på flisa, og kommet opp med tiltak lavpriseselskaper som Ryanair og Norwegian innførte for flere år siden.

For kort tid tilbake droppet flyselskapet matservering på korte turer. Denne gangen er det setereservasjonen som skal belastes med avgift. For om du ønsker å være sikker på å sitte ved siden av ditt reisefølge på flyturen, eller føler det er helt nødvendig å sikre deg vindusplass, vil du bli nødt til å punge ut.

Og det er ikke bare snakk om småpenger for å få en fin sitteplass. Avgiftene varierer fra 10 til 60 britiske pund, noe som tilsvarer cirka 95 til 560 kroner, alt ettersom hvilken reise og klasse du velger. En flyreise på økonomiklasse innfor Europa vil koste 10 pund. På lengre reiser må du med det dobbelte, altså 20 pund. Ønsker du å sitte ved nødutgangene, det vil si der benplassen er ekstra behagelig, må du ut med hele 50 pund. Reisende på businessklasse må belage seg på å punge ut 60 pund for å bestemme sete selv.

BAs nye seteavgift vil gjelde for reservasjoner utført mer enn 24 timer før flyturen.

LES OGSÅ: British Airways snur etter klagestorm fra kundene

- Ingen planer om seteavgift

Norwegian har innført ekstraavgifter for setereservasjon for lenge siden, og tar mellom 40 og 80 kroner per sete. Ryanair har prioritert boarding, det vil si at du betaler 60 for å være blant de første som får gå ombord på flyet.

Thomas Midteide er kommunikasjonsdirektør i SAS Norge. Vis mer


SAS sverger fortsatt til å la setereservasjon være inkludert i billettprisen.

- Vi ser at flere flyselskaper innfører nye gebyrer, men slik vi ser det blir det vanskeligere for kunden. Hos SAS er en pris en pris, uten ekstrakostnader, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge.

- Så dere kan love at dere ikke innfører seteavgift i nærmeste framtid?

- Vi har ingen planer om å følge den trenden, sier Midteide til DinSide.

For kort tid tilbake reiste SAS-direktør Claus Sonberg med konkurrenten Ryanair. Ifølge VG var Sonberg positivt overrasket over hvor godt ordningen med prioritert ombordstigning fungerte.

- Prioritert ombordstigning fungerte bra, var Sonbergs konklusjon ifølge avisen.

Men kommunikasjonsdirektør Midteide avviser at SAS kommer til å la seg inspirere av Ryanair.

- Nei, det har vi ingen planer om, sier Midteide til DinSide.

Reiseredaktøren kommenterer: Derfor har SAS problemer

Eneste måten å overleve?

De siste årene har flere flyselskaper strippet billettene sine for innhold, og latt kunden bestemme selv hvilke tillegg en ønsker. SAS og en rekke andre flygiganter sliter økonomisk, og enkelte mener ekstraavgifter er nødvendig for at flyselskapene skal kunne overleve.

Janis Vanags er talsperson for AirBaltic. Vis mer


- Flyselskapene må bli mer lønnsomme, dersom de skal overleve krisen. For å kunne det, må selskapene antakeligvis ta ekstra betalt for goder som hittil har vært inkludert i billettprisen, har Janis Vanags, talsperson for AirBaltic tidligere sagt til DinSide.

Han mener faktisk det er mer rettferdig å strippe billettene for goder, som kunden nødvendigvis ikke trenger.

- Hvorfor skal du betale for innsjekket bagasje, hvis du ikke sjekker inn noen bagasje? Hvorfor i all verden skal du betale for et elendig måltid ombord, hvis du ikke spiser noe? Det er mye mer rettferdig at prisen står i stil med de tilbudene du selv ønsker å bruke, uttalte Vanags.

Slik er drømmeflyselskapet