<b>METH-TV:</b> Breaking Bad hadde premiere i januar 2008 og foreløpig har det blitt produsert fem sesonger. På bildet ser du kjemilæreren Walter White (Bryan Cranston) sammen med sin tidligere meth-samarbeider Jesse Pinkman (Aaron Paul). Foto: Frank Ockenfels/AMC
METH-TV: Breaking Bad hadde premiere i januar 2008 og foreløpig har det blitt produsert fem sesonger. På bildet ser du kjemilæreren Walter White (Bryan Cranston) sammen med sin tidligere meth-samarbeider Jesse Pinkman (Aaron Paul). Foto: Frank Ockenfels/AMCVis mer

Breaking Bad lokker turister til Albuquerque

TV-serien om metamfetamin har hatt en positiv effekt for byen.

Det er ikke så ofte man hører snakk om Albuquerque. Det er den største byen i den amerikanske delstaten New Mexico og ligger omtrent midt i staten på Rio Grande-elven, ifølge Wikipedia.

Men nå er Albuquerque i fokus, takket være TV-serien Breaking Bad. Serien handler om kjemilæreren Walter White som får lungekreft og begynner å produsere og selge metamfetamin for å kunne sikre familiens økonomiske fremtid.

Selv om handlingen ikke akkurat fremstiller et glansbilde av Albuquerque, er folk likevel giret på å få sett byen med egne øyne. Nå fungerer faktisk serien som lokkemiddel for byens turistkontor.

Les også: Borat har gitt Kasakhstan turistboom

Fornøyd med turistinteressen

– Da Breaking Bad gikk på lufta for fem sesonger siden var vi ikke akkurat begeistret for handlingen, som er basert på en fiktiv karakter og historie. Men nå reiser folk til byen vår for å stedene som vises i serien, i tillegg til at de oppsøker severdighetene, restaurantene og hotellene våres, sier Dale Lockett, leder av Albuquerque Convention & Visitors Bureau, til USA Today

Walter White og Jesse Pinkman har gjort Albuquerque populær. Foto: Frank Ockenfels/AMC Vis mer


Den populære serien har vunnet seks Emmy-priser, inkludert Cranstons tre priser på rad for beste mannlige hovedrolle i dramaserie, samt en rekke andre nominasjoner og priser, ifølge Max.no.

– Det uventede nye turistmarkedet er definitivt en hyggelig overraskelse, og vil snart bli markedsført mer aggressivt, lover Lockett.

Breaking Bad-tour

Den lokale turoperatøren, ABQ Trolley Co, er allerede godt i gang med sin Breaking Bad-tour, som kjører rundt på steder som vises i serien, som for eksempel Octopus Car Wash.

En tretimers tour koster 60 dollar (cirka 370 norske kroner) per person og er allerede utsolgt.