BRÅK: Den norske familien mener bråket på hotellrommet ødela oppholdet i Mallorca. Nå får du pengene tilbake.  Foto: Colourbox.com
BRÅK: Den norske familien mener bråket på hotellrommet ødela oppholdet i Mallorca. Nå får du pengene tilbake. Foto: Colourbox.comVis mer

Bråk på hotellrommet ga erstatning

"Summelyd med påfølgende dunk" sikret norsk familie 12.000 kroner.

Alcúdia på Mallorca har både lang historie og lang badestrand. Den 14 kilometer lange stranden ble kåret til en av Mallorcas beste for et par år siden, og reisemålet er derfor populært blant turistene.

Men for en norsk familie som ferierte der i fjor høst, ble det ikke utelukkende positivt.

Allerede første natt hørte de dunkelyder i leiligheten sin. Morgenen etter kom det en "summelyd med påfølgende dunk, som kom i intervaller og med varierende styrke". Og slik fortsatte det de neste dagene.

Til Pakkereisenemnda

Til slutt fikk de nok, og kontaktet hotellpersonalet. Ingenting skjedde, og de klaget flere ganger uten at det hjalp. De forsøkte også å bytte rom, men det var ingen ledige. Dermed måtte familien leve med ulydene under hele sitt to uker lange opphold.

Les også: Hvor er det billigst å reise all inclusive til Alcúdia, Tyrkia og Kreta?

IDYLL: Alcúdia på Mallorca skilter med gammel bymur og rik historie, i tillegg til lange strender. Og, ifølge den norske familien: Bråkete hoteller. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Reiseoperatøren hadde et sprikende syn på lyden. Noen beskrev den som et "sus fra kjøleskap med påfølgende klikk", mens andre ikke hørte noen ting. Og ifølge operatøren, hadde ingen andre gjester klaget på rommet.

Hotellpersonalet tilbydde familien likevel et fradrag på 554 euro; rundt 4.200 kroner. De tok i mot pengene, men ble ikke fornøyde. De tok derfor saken videre til Pakkereisenemnda, for å få hele turen refundert.

Nemnda er en av mange nemnder som kan hjelpe deg i forbrukertvister, og du finner en oversikt over dem alle her.

Får refundert hele reisen

Pakkereisenemnda er en raus nemnd. Vi har blant annet sett hvordan de krevde 10.000 kroner i erstatning til en familie som slet med air condition-anlegget på hotellrommet sitt.

De viser seg også denne gangen fra sin rauseste side: Familien med ulyden på rommet bør ifølge nemnda få refundert 12.000 kroner totalt, inkludert de 4.400 kronene de allerede har fått.

Hvorfor, sier ikke nemnda så mye om i sin avgjørelse. Men de påpeker at støyen varte hele oppholdet, og at kunden flere ganger klaget og dermed ga hotellet muligheten til å ordne opp der og da.