Massiv økning i turismen fører til økt utbygging. Derfor må du regne med å både se og høre byggearbeider mange steder i Syden.
Massiv økning i turismen fører til økt utbygging. Derfor må du regne med å både se og høre byggearbeider mange steder i Syden.Vis mer

Bråk, bråk, bråk

En av gjengangerne i klagebunken er bråk rundt hotellene.

En av gjengangerne i klagebunken til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er klager på bråk i og rundt hotellet. Som regel må den reisende finne seg i støy fra utesteder og trafikk så lenge reiseselskapet har opplyst om at det kan være bråkete der. Men enkelte ganger blir støyen for dominerende, og man kan da håpe på prisavslag.

Baby fikk ikke sove

Foreldrene reiste til Gran Canaria med sin seks måneder gamle baby. Forut for reisen hadde de blitt forsikret om at varslede byggearbeider på hotellet ikke skulle begynne før etter at de var hjemme igjen. Likevel startet renoveringen av hotellet allerede dagen etter at familien ankom. Sterk støy gjennom hele ferien førte til søvnproblemer for babyen. Familien følte seg også hindret av stengte heiser og trapper. De mener at reiseselskapet var klar over byggearbeidene i god tid før familiens ankomst til hotellet, og krever prisavslag.

Tidlig start

Reiseselskapet informerte på forhånd om de omfattende renoveringsarbeidene, men trodde de skulle starte mer enn to uker senere. Selskapet forteller imidlertid at reisende som tok kontakt med reiseleder fikk bytte til en annet hotell. Klagerne i dette tilfellet tok ikke kontakt med reiseleder på stedet, men fikk likevel et prisavslag fra reiseselskapet i likhet med flere andre i samme situasjon.

Si fra med en gang

Første bud når du er misfornøyd med forhold ved pakkereisen, er å klage til reiseselskapets representanter på stedet. Gjør du ikke det, mister reiseselskapet muligheten til å avhjelpe mangelen. Da mister du også muligheten til å be om prisavslag senere.

Nemnda legger til grunn at reiseselskapet ikke var kjent med de omfattende arbeidene, og kan dermed ikke laste selskapet for ikke å ha informert sine kunder om problemene på forhånd. Når klagerne heller ikke gir selskapet mulighet til å bøte på problemet på stedet, betyr det at klagerne i dette tilfellet ikke får medhold.

Bråk – en gjenganger

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, behandler hvert år rundt 300 saker fra reisende med charteroperatører. Hvordan du går frem for å klage, kan du lese om i denne artikkelen.

DinSide Reise har tidligere skrevet om saker fra Reklamasjonsnemndas klagebunke som handler om hoteller og bråk:

  • Trangt, mørkt og bråkete

  • Skumle hotellgjester

  • Ferie uten varm dusj

  • Hotellet fra helvete

  • Voff-voff ga tusenlapper
  • Ut på tur?

    I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Vil du bestille vanlige charterreiser, finner du disse med vårt chartersøk.

    Lurer du på om flyet er i rute? Nå kan du finne det ut på DinSide Reise. Sjekk vår kontinuerlig oppdaterte oversikt for flygninger med SAS, Braathens og Widerøe her. Ta også en titt i Din Reiseguide og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev.