<i>Illustrasjon: Per Ervland</i>
Illustrasjon: Per ErvlandVis mer

Bot for flysynder

Den eksplosive økningen i flytrafikken fører til global oppvarming. Vi er alle syndere.

Så var sommerferien over, og vi kan forhåpentligvis alle se tilbake på en opplevelsesrik ferie, om vi så dro til Spania, London eller tante Randi i Kirkenes.

På samvittigheten har vi unødvendig shopping, dessert hver dag, rødsvidd hud, mishandling av potteplantene hjemme i vinduskarmen - og forverringen av ozonlaget.

Det er blitt nesten latterlig billig å fly. Det koster ikke mer enn en middag på en middels bra restaurant å komme seg til London, Paris, Madrid eller Milano med lavprisselskapene. Hvor mange flyturer har du egentlig tatt så langt i år? Mindre enn fem? Mindre enn 10? Mindre enn 20?

Farlig forurensing

Den eksplosive økningen i flytrafikk er en av hovedårsakene til den globale oppvarmingen, fordi co2'en slippes ut så høyt oppe i atmosfæren. Det er fordi vi på død og liv skal på storbyferie, sydentur og safari i Afrika, at isbjørnen i Arktis snart ikke har noen steder å gjøre av seg. Eller at innbyggerne på stillehavsøya Tuvalu må belage seg på enda større tidevannsforskjeller - og flytte bebyggelsen fra stranda. Eller at elvene i Sentraleuropa flommer over.

I fjor fløy flyselskapene til sammen litt flere enn to milliarder passasjerer, ifølge foreløpige tall fra Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO). Disse passasjerene fløy til sammen 3,72 billioner kilometer. Det er mye. Og mer skal det bli. ICAO forutser en økning i flytrafikken på 6,1 prosent i år, 5,8 prosent i 2007 og 5,6 prosent i 2008.

Syndefull flytur

Dette er dårlige nyheter for miljøet. Såpass dårlige, at biskopen i London nylig gikk ut og mente at å fly utenlands på ferie var en "synd mot planeten vår".

"Å ta egoistiske valg som å fly av gårde på ferie eller kjøpe en stor bil er symptomer på synd," uttalte Richard Chartres.

Utspillet har satt i gang debatten i Storbritannia. Det er ganske sterkt av en biskop å si at folk som flyr av gårde på ferie synder, men i vårt sekulariserte samfunn er det vel neppe noen som mister nattesøvnen av den grunn.

Men det burde vi kanskje?

Miljøskatt på fly

Bot for flysynder

Vi må fly mindre for å redusere forurensing. Hva synes du om virkemidler som gjør det dyrere å fly? (Avsluttet)
Bare tull, hvorfor skal vi forbrukere alltid straffes?(38%) 286
Bare positivt. Vi må begynne å ta ansvar.(36%) 274
Tja, tror andre miljøproblemer er viktigere å ta tak i.(26%) 199
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Frankrike innførte en "solidaritetsskatt" på flyreiser 1. juli i år. Det betyr at flypassasjerer som flyr fra franske flyplasser må ut med én euro ekstra for billetten for flyturer innen Europa, og fire euro for flyturer utenfor Europa. Passasjerer på businessklasse må ut med henholdsvis 10 og 40 euro for sine flyturer. Pengene skal gå til bekjempelse av verdens fattigdom.

Utviklingsminister Erik Solheim ønsker at en "solidaritetsskatt" skal innføres også i dette landet. Intensjonene er jo gode. Det er viktig å bekjempe fattigdom, men det hjelper ikke på de direkte miljøskadene flyturen medfører.

Den svenske regjeringen har i stedet vedtatt å innføre en miljøskatt for flyselskapene fra neste år. Regjeringen mener det er rimelig at flyselskapene betaler for den skaden de påfører miljøet. Miljøskatten vil komme på 94 svenske kroner per passasjer for flyturer innen Europa, og 188 svenske kroner for flyturer utenfor Europa. Pengene skal gå til miljøtiltak. Det er altså flyselskapene selv som skal betale skatten, men i realiteten er det flypassasjerene som må punge ut gjennom høyere billettpriser. Ryanair kutter en rekke flygninger til Sverige i protest mot den planlagte miljøskatten. Dette er selskapet hvis mål er å gjøre det gratis å fly.

Frivillig samvittighetslettelse

Mens vi venter på en eventuell "solidaritetsskatt" her i Norge, har Framtiden i våre hender opprettet websiden www.mittklima.no, der du helt frivillig kan betale en miljøskatt for flyturen din. For min tur/retur til London, betalte jeg 130 kroner i miljøskatt, eller klimabillett, som det kalles på nettsiden. Pengene går til forskjellige miljøprosjekt i u-land. Men hva slags?

Arild Hermstad, daglig leder i Framtiden i våre hender, forklarer at pengene går til co2- reduserende prosjekter i for eksempel India og Burkina Faso. Det kan være at et lokalsamfunn får erstattet en dieselgenerator med bioenergi fra avfallsanlegg, eller at et lokalsamfunn som tidligere har måttet fly inn matforsyninger, får nye drivhus slik at de øker sin matproduksjon.

Dette koster en t/r miljøbillett:
  • Oslo – London ca. 130 kroner
  • Oslo – Paris ca. 155 kroner
  • Oslo - Malaga ca. 299 kroner
  • Oslo – Praha ca. 131 kroner
  • Oslo – New York ca. 433 kroner

  • Siden slutten av mars har nordmenn kjøpt klimabilletter for over 70.000 kroner. Framtiden i våre hender håper på å runde i hvert fall 100.000 kroner i løpet av året.

    Kommer du og jeg og alle andre flypassasjerer til å betale en frivillig klimabillett hver gang vi er ute og flyr? Neppe. Og hvis vi alle gjorde det, ville det føre til at vi fløy mindre? Neppe. Det er såpass billig å fly i dag, at vi ikke blir ruinert selv om vi punger ut med en hundrings ekstra for tur/returbilletten fra Trondheim til Oslo for å lette på den dårlige samvittigheten.

    - For å være litt pessimistisk, hvor sannsynlig er det egentlig at vi kommer til å betale ekstra for flyturen vår helt frivillig?

    - Det er mange som er villige til å betale "riktig" pris for flybilletten, men vi tror ikke at frivillighet løser problemet, sier Hermstad, som forklarer at det viktigste med miljøbillettjenesten, er å gjøre folk oppmerksomme på problemstillingen.

    - Hva mener dere om "solidaritetsskatten" som kanskje skal innføres?

    - Det er positivt, fordi det er de fattige som i størst grad blir påvirket av klimaendringene, men den merkes knapt på billettprisen. Prisene på flybilletter gjenspeiler ikke miljøskadene flytrafikken forårsaker.

    - Og miljøskatten som kommer i Sverige?

    - Vi er strålende fornøyd med miljøskatten i Sverige, og mener den burde innføres i Norge også.

    Skal du tilbringe en miljøvennlig storbyhelg i København, tar du tog eller buss ned. Foto: Wonderful Copenhagen Vis mer


    Stygge storbyhelger

    Den vanligste grunnen til at vi flyr mer enn før, er at vi reiser oftere på storbyhelger. Ikke så rart, når det er blitt så billig. Men det er ikke bra for miljøet.

    - Storbyhelgeturer er de verste. Hvis ekteskapet er i ferd med å strande, og en storbyhelg kan redde det, så er det vel greit. Men hvis det bare er en shoppingtur, er det ille, sier Hermstad.

    - Å kunne fly verden over er fantastisk, men det bør ikke misbrukes. Jeg tror verden tåler at du tar en flytur i året, men hvis du har det største huset, den største SUV'en og spiser mye kjøtt, står du allerede for veldig mye co2-utslipp, så da burde du la være.

    Hermstad forklarer at tog er det mest miljøvennlige fremkomstmiddelet, men at det ikke er så galt å kjøre buss, eller til og med en bil, såfremt den er fylt opp med fire-fem passasjerer. Det er langt bedre å ta ferge enn fly, men hurtigbåter forurenser mer enn flyet.

    Forskjellige forslag

    Hvordan skal flytrafikken reduseres, eller i hvert fall ikke øke mer? På den ene siden forstår de fleste av oss at utviklingen ikke kan fortsette, særlig ikke dersom land som Kina og India skal begynne å fly så mye som oss. De er allerede på vei til å tillegge seg samme flyvaner som folk i Vesten. På den andre siden har vi liten lyst til å droppe storbyhelgen i Paris, eller sydenferien på Kreta.

    Det har blitt foreslått flere alternative måter å sørge for at flytrafikken reduseres:

  • En klekkelig miljøavgift som vi flypassasjerer må betale.
  • Et kraftig hopp i avgiftene flyselskapene må betale (noe som det selvsagt er vi flypassasjerer som ender opp med å betale).
  • Restriksjoner i antall flyavganger, som igjen vil føre til tøffere konkurranse blant flyselskapene (og færre lavprisselskap) og høyere billettpriser.
  • Personlige flykvoter, altså begrensninger på hvor mange flyturer den enkelte flypassasjer kan ta i løpet av et år. Noe som igjen vil føre til at folk flyr mindre, som igjen vil gjøre billettprisene dyrere.
  • Hermstad tror den beste løsningen er å innføre personlige kvoter på hvor mange kilometer man har lov å fly i løpet av et år.

    - Det er gjennomførbart, og da kan de som ikke flyr, selge sine kvoter til andre som flyr mer. Det kan for eksempel skape inntekter for minstepensjonister som ikke flyr i det hele tatt.

    Uansett på hvilken måte myndighetene i forskjellige land bestemmer seg for å redusere flytrafikken, blir resultatet dyrere billettpriser for oss. Det vil selvsagt skape store protester. Men er det en menneskerett å kunne reise til Syden og eller ta en storbyhelg flere ganger i året?

    Hva er dine synspunkter? Skriv i debattforumet under!