Bør det være så vanskelig å kjøpe svenske kampanjebilletter?

Kan SAS virkelig hindre norske kunder å bestille svenske billetter over nettet?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hos SAS svenske internettsupport blir vi henvist til den norske bestillingstelefonen når vi vil bestille påsketilbudet vi finner på sas.se. På norske SAS sitt 810-nummer får vi etter en tid i kø endelig svar: Ja, vi kan bestille svenske telefontilbud fra Norge. Men nettilbudene er en annen historie. Her har vi prøvd oss på flere spesialtilbud, og ikke fått bestilt på grunn av at vi sitter på en norsk maskin og har norsk adresse.

Denne meldingen fikk vi når vi ønsket oss en tur fra Göteborg til New York til kampanjepris funnet på SAS' svenske nettsider. Vis mer

Hva sier SAS?

Det er fristende å tolke vanskene dit hen at SAS ikke ønsker at betalingsvillige norske kunder skal få tilgang til de laver svenske prisene. Dette avviser imidlertid Internettansvarlig i SAS Norge, Magne Bjella. Han forklarer at vanskelighetene skyldes de tekniske forholdene, og begrensninger som ligger i de enkelte lands regelverk.

- Når du har norsk profil, skal du få tilbud i norske priser med norske skatter og presentert etter norske regler. Per i dag har vi ikke gode løsninger for å presentere svenske tilbud på nett til norske brukere, forklarer Bjella. Han varsler imidlertid at SAS er i gang med å bygge om nettsidene sine, og håper å ha nye og bedre sider oppe i løpet av sommeren. Da er også håpet at disse problemene etter hvert blir løst.

Hva sier konkurransereglene?

Er det greit at SAS ikke lar norske kunder bestille svenske kampanjetilbud på nett? Det finnes regler mot geografisk diskriminering og forskjellsbehandling på grunn av nasjonalitet. Dette bekrefter stipendiat i EØS-konkurranserett ved Senter for Europarett, Erling Hjelmeng.

- SAS har en dominerende stilling på det skandinaviske markedet. Selv om selskapet ikke er dominerende på alle ruter, for eksempel til utlandet, kan praksisen med å diskriminere kundegrupper geografisk eller etter nasjonalitet, klart nok utgjøre misbruk av et selskaps dominerende stilling.

Det blir regnet som et alvorlig brudd på konkurransereglene i EU/EØS når selskaper prøver å opprettholde prisforskjeller mellom markeder med ulik betalingsvilje. Hjelmeng sier at EU-kommisjonen tidligere har slått hardt ned på lignende praksis, for eksempel i et tilfelle der Volkswagen forsøkte å hindre salg av billige biler fra Italia til kunder fra Sør-Tyskland.

- Det finnes unntak fra disse reglene, for eksempel om det er sikkerhetsmessige hensyn som ligger bak forskjellsbehandlingen, men det skal en del til før selskaper kan slippe med slike begrunnelser, forklarer Hjelmeng.

  • Tilbake til hovedartikkelen