Poengene må brukes ellers går de rett i søpla.
Poengene må brukes ellers går de rett i søpla.Vis mer

Bonuspoeng opp i luften

Bruker du ikke bonuspoengene dine innen rimelig tid, står du i fare for å miste dem.

Er du medlem av et bonusprogram hos en flyallianse må du ikke glemme at poengene du tjener opp (og dermed på sett og vis betaler penger for) har holdbarhetsdato. Å glemme å bruke disse poengene kan koste deg dyrt.

SAS Braathens Eurobonuspoeng har en levetid på fem år. Det vil si at du har poengene i fem år fra opptjeninsgstidspunktet. Du kan ha flere poeng med forskjellig utløpsdato. Det viktige er at du er oppmerksom på når du må bruke de enkelte.

Vil opprettholde trafikken

Stian Meum hadde 17.000 opparbeidede bonuspoeng i Braathens pr. 31 desember 2001. Da han skulle sjekke hvordan det stod til med kontoen i 2006 fikk han beskjed om at poengene var foreldet og ikke kunne brukes. Han innrømmer at det han burde fulgt bedre med, men savner litt bedre informasjon.

- Jeg synes det er synd. Hvorfor må man bruke noe innen en viss tid i en bransje som dette? Det trenger jo ikke være noe holdbarhetsdato på sånne ting, sier en oppgitt Meum.

Informasjonsrådgiver i SAS Braathens, Knut Morten Johansen, sier at de bruker denne praksisen for å prøve å opprettholde en jevnlig trafikk blant de reisende.

- Programmet er ment for å begunstige de som reiser mye. Det er for at man skal prøve å opprettholde et jevnlig reisemønster hos den enkelte reisende. Og det er også for å unngå at noen plutselig sitter med skyhøye poengsummer på kortene sine, sier Johansen.

Meum på sin side mener at det går utover han at SAS Braathens ikke vil at man skal kunne spare seg opp skyhøye poengsummer.

- Jeg har vært student de siste årene, og har ikke hatt muligheten til å reise. Derfor er veldig skuffet over å miste poeng som jeg trodde jeg kunne spare til dagen jeg fikk råd, sier han.

Vanlig praksis

I følge Johansen er dette en praksis som alle flyselskapene bruker. Da SAS Braathens skulle innføre sitt program så man til USA på hvordan man behandlet "frequent flyers" der, og tipset de fikk overalt var at man måtte sette en grense for hvor lenge poengene kunne stå på kontoen.

Johansen forteller at det er vanlig praksis at man varsler den enkelte hvis han står i fare for å miste poengene sine. Det å bytte epostadresse kan skape problemer dersom du har valgt å bli varslet via epost.

- I Meum sitt tilfelle har han fått flere meldinger fra oss. Det er beklagelig at han ikke har mottatt disse, men det er viktig at man gjør seg tilgjengelig for oss. Rådet vårt er at man oppgir en informasjonskanal til oss hvor man er sikker på at man mottar meldinger. Eller at man er nøye med å logge seg inn på kontoen sin på våre hjemmesider, avslutter Johansen.