Vis mer

Boeings flyfabrikk er verdens største bygning

Seattle (DinSide): Vi har besøkt Boeings storstue i USA, der noen av verdens største fly blir produsert.

Like utenfor Seattle i USA ligger mekka for alle som har interesse av ...ja, store ting. Her finner du nemlig Boeings storstue, Everett-fabrikken.

Den enorme bygningen måler 398.000 kvadratmeter i gulvareal og 13.3 millioner kubikkmeter i volum. Ifølge Boeing og Wikipedia gjør dette fabrikken til den største bygningen i verden - målt i volum.

Eller for å si det slik: Det er plass til hele Disneyland med tilhørende parkeringsplass inne i bygget. Fabrikken kunne også ha huset 75 NFL-baner eller 911 NBA-basketballbaner. Alt dette ifølge Boeing.

Se også: Slik setter de sammen et fly

Turistmagnet

Den store plassen brukes selvsagt ikke bare til å imponere, men er svært praktisk når puslespillbrikkene til noen av verdens største og mest avanserte fly skal settes sammen. Boeings 747, 767, 777 og den splitter nye 787 Dreamliner har sin fødeplass i Everett-fabrikken.

Den enorme fabrikken trekker til seg nær 200.000 flyentusiaster hvert eneste år. Faktisk er det bare Seattles berømte radiotårn, Space Needle, som samler flere turister i løpet av et år i staten Washington.

DinSide har vært i Seattle og besøkt Boeings aller helligste. Bildene kan du se i karusellen under:

Slik ser verdens største bygning ut fra luften. På ingen måte et spektakulært syn, men her er det hva som er på innsiden som teller. Foto: Google Maps
Bygningen ble åpnet i 1968, og har siden den gangen blitt utvidet en rekke ganger, for å huse en stadig voksende flyproduksjon. Foto: Kim Jansson
Gangene er lange og mørke under den enorme bygningen. Her gjelder det å ikke gå seg vill. Foto: Kim Jansson
Hvert år kommer besøker 200.000 turister fabrikken for å se hvordan flykroppen blir snekret sammen. Foto: Kim Jansson
De store kranene som henger fra taket må til for å løfte de enorme flydelene. De 26 kranene kan til sammen løfte 860 tonn. Foto: Kim Jansson
Rundt 30.000 mennesker, fordelt på tre skift, jobber på Everett-fabrikken. Foto: Kim Jansson
Over 3.000 fly er satt sammen på Everett-fabrikken, hvorav 2.600 er i bruk i dag. Ifølge Boeing representerer det mer enn 80 prosent av flyflåten. Foto: Kim Jansson
Det er ikke ubetydelig å være blant de første flyselskapene som har bestilt en ny flytype. Royal Air Maroc kan her skryte av å få levert den første 787 Dreamliner. Foto: Kim Jansson
Ikke ubetydelig å være nummer to i køen heller. Foto: Kim Jansson
Boeing er svært stolte av deres såkalte "moving line", som gjør at flyene effektivt kan flyttes og settes sammen. Tidligere var det en tidkrevende og vanskelig jobb å flytte flyene, men når alle flyene står på linje og flyttes i kø, får prosessen raskere. Foto: Kim Jansson
Her står Boeing 787 Dreamliner i en såkalt Moving Line. Flyene flyttes fra stasjon til stasjon, der de gradvis blir ferdige. Foto: Kim Jansson
Det amerikanske flagget vaier på Boeing fabrikker. Foto: Kim Jansson
Tunnelene under den store fabrikken. Lange tunneler under bygningen gjør det raskere å komme fra ett sted til et annet. Foto: Kim Jansson
Veiene rundt fabrikken har egen filer for fly og andre for biler. Foto: Kim Jansson
Disse storflyene kalles Dreamlifters og er stasjonert utenfor Everett-fabrikken. Flyene er laget for å frakte større deler til 787-serien. Foto: Kim Jansson


Alt er stort

Everett-fabrikken åpnet i 1968 for å bygge verdens første 747. Ett år senere hadde storflyet premiere, og den dag i dag, 21 år etter, er verdens en gang største passasjerfly fortsatt på vingene.

Hvor mange fly som produseres på fabrikken varierer med etterspørselen, men på det meste har det blitt produsert syv 747 og 777 i måneden, samt seks 767. Rundt 3.000 fly er laget på Everett-fabrikken, 2.600 er fortsatt i bruk.

LES OGSÅ: Oversikt over verdens største fly


I tillegg til hovedbygningene finnes det tre malingshangarer, der flyene får sitt feiende flotte utseende. Normalt tar det mellom fire og syv dager å male et av Boeings største fly. De nye 737-flyene, som både SAS og Norwegian har kjøpt, tar til sammenlikning bare tre dager å male, og produseres i en annen hangar i Seattle. Drøyt 454 liter med maling blir brukt på en vanlig Boeing 747.

Bli med på besøk til SAS' aller helligste - SAS Tech-verkstedet

Gigantiske kraner er selvfølgelig viktige elementer i en fabrikk som skal produsere storfly. Her skal enorme deler løftes opp, og Everett-fabrikken har selvfølgelig utstyret som trengs. Hr finnes 26 kraner i taket, som kan flyttes frem og tilbake på de til sammen 72 kilometer lange sporene. De aller største kranene klarer å løfte opp drøyt 40 tonn, og hver måned gjør kranene rundt 45.000 løft.

GATEBILDER: Google Street View gir deg et lite innblikk i hvor stor Boeing-fabrikken egentlig er. Foto: Google Vis mer


SE BYGNINGEN SELV: Med Google street view kan du selv se Boeing-fabrikken fra gateplan