<b>BOEING I ROMMET:</b> Boeing planlegger å fly turister til verdensrommet innen 2015. Foto: Boeing
BOEING I ROMMET: Boeing planlegger å fly turister til verdensrommet innen 2015. Foto: BoeingVis mer

Boeing starter med romturisme

Planen er å tilby turer allerede om fem år.

Boeing planlegger å sende betalende passasjerer opp i verdensrommet i 2015. Dersom alt går etter planen, skal da verdens første romhotell ha åpnet: Galactic Suite Space Resort skal åpne i 2012, og du kan kanskje sjekke inn der for natta.

"Boeing har inngått en samarbeidsavtale med Space Adventures om å selge setebilletter ombord Boeings romfartøy til Hvermansen", skriver Boeing i en pressemelding.

Space Adventures er allerede i romturismebransjen, og har allerede sendt flere (velbemidlede) personer til den internasjonale romstasjonen (ISS).

Boeing har utviklet romkapselen CST-100 for Nasa, og det er altså med den Boeing og Space Adventures vil selge fullt betalende passasjerer til verdensrommet.

DinSide har besøkt Boeing-fabrikken i Seattle, og kan vise deg hva som skjer på innsiden.

Sjuseter

Boeings romkapsel heter CST-100, og er utviklet for Nasa for transport av personale til den internasjonale romstasjonen og til eventuelle fremtidige romstasjoner i lave jordbaner (LEO = Low Earth Orbit). I stedet for plass til tre astronauter, som i Apollo, er det her plass til sju personer.

Romkapselen CST-100 er lik Apollo og Orio, men større enn Apollo og mindre enn Orion. Boeing-kapselen kan ta inntil sju passasjerer. Tre av disse vil være astronauter, på jobb for Nasa, men du som privatperson vil kunne kjøpe deg tilgang til et av de øvrige fire passasjersetene ombord.

I motsetning til for eksempel Richard Bransons romeventyr, hvor du får et tre timers opphold i de lavere jordbaner, får du med Boeing også mulighet til å være med på en lengre reise - all den tid du er vedheng til Nasa-astronauter på jobb.

Boeings nye romkapsel for astronauter og romturister: CST-100 Foto: Boeing
BOEING I ROMMET: Boeing planlegger å fly turister til verdensrommet innen 2015. Foto: Boeing
CST-100 Foto: Boeing
CST-100 Foto: Boeing
CST-100 Foto: Boeing
Det er sannsynligvis hit de vil ta deg, til den internasjonale romstasjonen (ISS) Foto: Boeing
Astronaut på ISS Foto: Space Adventures
Astronaut på den internasjonale romstasjonen Foto: Space Adventures


Førsteklasse ...

Det er klart at dette også vil være i en helt annen prisklasse enn hva Virgin Galactic skisserer for sine turistklassereiser til verdensrommet. Virgin Galactis pris blir mer som en økonomiklassebillett i forhold, selv om dette er ganske uoppnåelig for de fleste av oss: 200.000 dollar er prisantydningen for en tur med Bransons romskip, tilsvarende 1,2 millioner kroner.

Nøyaktig hva prisen med Boeings romkapsel vil bli, er ikke fastsatt. Ifølge den britiske avisen The Guardian har imidlertid Space Adventures uttalt at prisene vil være konkurransedyktige.

211 millioner kroner

Ifølge The Guardian betalte Guy Laliberte, grunnleggeren av the Cirque du Soleil, mer enn 35 millioner dollar for en reise til verdensrommet med et russisk romskip i fjor. Dette tilsvarer cirka 211,6 millioner norske kroner.

Ifølge Guardian, blir det amerikanske romfergeprogrammet som frakter astronauter og forsyninger til den internasjonale romstasjonen blir nedlagt til neste år. Det er i denne sammenheng Obama-administrasjonen har kommet med et forslag om å erstatte Nasa-eid og -styrte tjenester med kommersielle romdrosjer.

Inntil en erstatning er på plass, er USA avhengig av å kjøpe tjenester fra russerne. I dag tar Russland cirka 51 millioner dollar, eller 308 millioner norske kroner, per sete for en tur med romskipet Soyuz. Denne seteprisen går opp til 56 millioner dollar i 2013, tilsvarende 338 millioner kroner.

I denne sammenheng, og i lys av hva Guy Laliberte betalte for turen med det russiske romskipet i fjor, er det ikke usannsynlig at prisen for en tur med Boeings nye romtaxi vil bli rundt 35 millioner dollar, 211,6 millioner norske kroner. Men det gjenstår selvsagt å se.

Uenighet

Hvorvidt planen kan realiseres, avhenger også av Nasas fremtid. Obama og Det hvite hus ønsker å avslutte den offentlig finansierte utviklingen av romskip, og overlate dette til kommersielle aktører, som Boeing. Å åpne for salg av passasjerseter, gir selvsagt økt levedyktighet for disse selskapene.

Kongressen på den annen side, ønsker fortsatt en offentlig finansiert romflåte, og er imot ideen om underleverandører som Boeing er et eksempel på.